Sökning: "läs- och skrivinlärning på andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läs- och skrivinlärning på andraspråk.

  1. 1. Att läsa för målen och för att klara livet : Lärarperspektiv på litteracitetsundervisning på SFI studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Koko Molander; [2022]
    Nyckelord :litteracitetspraktiker; grundläggande läs- och skrivinlärning; vuxenutbildning; stöttning;

    Sammanfattning : Att utveckla sitt skriftspråk som vuxen och på ett andraspråk är en komplex situation som kräver mycket av den studerande, men också av läraren. Syftet med denna studie är att undersöka hur litteracitetsundervisning på Kommunal vuxenutbildning i svenska som andraspråk (SFI) inom den senare delen av studieväg 1 organiseras och kan förstås utifrån ett utvidgat perspektiv på litteracitet. LÄS MER

  2. 2. Modersmålsundervisning i ett språk med diglossi : En retrospektiv fenomenologisk studie om deltagande i arabisk modersmålsundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Nicole Camerini Amara; [2020]
    Nyckelord :Modersmål; Modersmålsundervisning; Förstaspråk; Andraspråk; Diglossi;

    Sammanfattning : Det arabiska språket utgörs av olika dialekter som kan skilja sig avsevärt ifrån varandra. Dessutom skiljer sig dialekterna från det gemensamma skriftspråket som introduceras först i skolåldern, även i arabisktalande länder. LÄS MER

  3. 3. Upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos vuxna andraspråkselever : Vilken betydelse har lärarnas kompetens?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helena Andersson; [2020]
    Nyckelord :andraspråk; läs- och skrivsvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka betydelsen av lärares kompetens angående läs- och skrivinlärning och vilken roll det spelar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos vuxna andraspråkselever. I min kvalitativa studie har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer där alla informanter fått samma basfrågor. LÄS MER

  4. 4. I vilken riktning rör vi oss? : En studie av vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikael Forssbeck; Camilla Lindahl; [2020]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; diskursanalys; läsande; skrivande; svenskämnet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1 -3. Bedömningsstödet är obligatoriskt att använda i årskurs ett vilket innebär att bedömningsstödet inte kan bortses ifrån i det praktiska arbetet i skolan. LÄS MER

  5. 5. Extra anpassningar i den tidiga läs- och skrivinlärningen i svenska som andraspråk : Beskrivningar från 10 lärare på lågstadiet och vuxenutbildningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenni Kallström; Tina Magnusson; [2019]
    Nyckelord :extra anpassningar; läs- och skrivinlärning; andraspråksinlärning; lågstadiet; vuxenutbildning; grundad teori;

    Sammanfattning : .... LÄS MER