Sökning: "läs- och skrivinlärning teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden läs- och skrivinlärning teorier.

  1. 1. Främjande insatser för elevers läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Björkman; Marie Ivarsson Bjurteg; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om främjande undervisning i tidig läs- och skrivutveckling. I det centrala uppdraget för svenskämnet anges möjligheter till utveckling inom det egna läs och skriftspråket hos elever. Målet med undervisningen är att skapa ett intresse och motivation hos elever för både läsning och skrivning. LÄS MER

  2. 2. Teorier om läs- och skrivförmågan Whole Language – vad är det? : En hermeneutisk textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Antonia Liljefors; [2021]
    Nyckelord :Whole Language; Phonics; The Reading Wars; Goodman; läs- och skrivinlärning; lärande; teorier;

    Sammanfattning : For decades, together with his colleague and wife Yetta, Kenneth Goodman has been lionized and vilified by educators and education decision makers on both sides of the Atlantic. Kenneth Goodman was on point of the attack on whole language in The Reading Wars in the mid-1990s. LÄS MER

  3. 3. Den tidiga läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Hultgren; [2017]
    Nyckelord :Early grades teaching; motivation; reading; writing;

    Sammanfattning : Johanna Hultgren (2017): Den tidiga läs- och skrivinlärningen. (The early learning in reading and writing). Independent Project, Swedish, Specialisation in Early Years Teaching and Grades f-3, Basic Course, 15 Credits. School of Humanities, Education and Social Sciences. LÄS MER

  4. 4. Att skriva sig till läsning; en tillräcklig metod för elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Svanberg; [2017]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; IKT; läs- och skrivsvårigheter; specialundervisning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa fördelar och nackdelar med metoden ASL utifrån de behov elever i läs- och skrivsvårigheter har och därmed väcka tankar kring hur ASL skulle kunna anpassas och kompletteras med andra metoder för att bättre möta dessa behov. Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa hur väl metoden ASL anses fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter på tre skolor i en kommun, samt om och i så fall hur ASL skulle kunna kompletteras och/eller anpassas för att bättre kunna möta behoven hos elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Fem myror och Bokstavslandet : Analys och jämförelse av två digitala lärresurser för bokstavsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Micaela Nordqvist; Jenny Westerberg; [2016]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; Fonologisk medvetenhet; Digitala lärresurser; Barnprogram; Samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur två pedagogiska barnprogram arbetar med det språkliga innehållet. Forskningen som studien vilar på tematiserades utifrån tre huvudteman; det individualpsykologiska perspektivet, det socio-interaktionella perspektivet samt forskning om barnprogram. LÄS MER