Sökning: "läs- och skrivkunnighet"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden läs- och skrivkunnighet.

  1. 11. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Ullberg; Caroline Sandlöv; [2018]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. literacy och betyder i första hand läs- och skrivkunnighet, men kan också ses ur ett vidare perspektiv, vilket även innefattar sociala samspel (Axelsson, 2005). LÄS MER

  2. 12. Characterization of geographical variation in antioxidative active Eucalyptus camaldulensis extracts : for future use as biopesticides in Burkina Faso

    Master-uppsats, Lunds universitet/Tillämpad biokemi; Lunds universitet/Beräkningskemi

    Författare :Ebba Rosendal; [2018]
    Nyckelord :Pure and applied biochemistry; biopesticides; eucalyptus camaldulensis; Burkina Faso; Biology and Life Sciences; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The current use of pesticides in Burkina Faso has been described as problematic. An alternative to synthetically produced pesticides is products based on naturally occurring substances, e.g. from plants, so-called biopesticides. LÄS MER

  3. 13. Hur påverkar kognitiv förmåga mäns och kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden? : -  En jämförande studie mellan Sverige och Tyskland

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Julia Nilsson; Josefin Tränck; [2018]
    Nyckelord :Sysselsättning; PIAAC; kognitiv förmåga; Blinder-Oaxaca dekomponering;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker om det finns någon skillnad i kognitiva förmågor mellan kvinnor och män samt hur dessa förmågor värderas på arbetsmarknaden. Frågeställningen som ska besvaras är hur kognitiv förmåga påverkarsannolikhetenattvarasysselsatt,arbetslösocheji arbetskraften för kvinnor och män i Sverige respektive Tyskland. LÄS MER

  4. 14. Lärares upplevelser av läs- ochskrivsvårigheter : - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nadine Karrhammar Lill; [2017]
    Nyckelord :lärande; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturell teori; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning :  Skolan är den institution genom vilken vi alla ska fostras och bildas för att kunna bli en del av dagens globaliserade kunskapssamhälle. Skolan ska utgöra den plattform där vi tillägnar oss den kunskap som ska förbereda oss för livet. LÄS MER

  5. 15. Det du är kapabel att bli : En studie om hur dyslektiker upplever stigmatisering och svårigheter i skolan och arbetet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Sara Bergström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur individer med dyslexi upplever stigma och om diagnosen har påverkat deras karriärval. Mer specifikt handlar studien om vilka möjligheter och begränsningar respondenterna upplever i skolan och arbetet. LÄS MER