Sökning: "läs- och skrivsvårighet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårighet.

  1. 1. Tidiga insatser för elever på lågstadiet i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elisabeth Stenbaek; [2022]
    Nyckelord :Motivation; samverkan; specifika läs- och skrivsvårigheter; språklig sårbarhet; tidig stödinsats;

    Sammanfattning : SyfteBidra med kunskap om lärares och speciallärares beskrivningar och förståelse av tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter på lågstadiet samt deras beskrivning av samverkan kring insatserna. Frågeställningar Vad uppfattar lärarna och speciallärarna att tidiga insatser är för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver några lärare och speciallärare att de undervisar elever efter indikation på misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver lärare och speciallärare att samarbetet ser ut kring tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? TeoriUppsatsen vilar på Lev S. LÄS MER

  2. 2. Kunskap om dyslexi : Studenters, lärares, speciallärares och specialpedagogers förutsättningar att stödja elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Daniel Hallgren; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; dialogue model; teacher; knowledge; Dyslexi; dialogmodellen; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Dyslexi är en ärftlig läs- och skrivsvårighet. Dialogmodellen och dess tre dimensioner är en modell som beskriver förutsättningarna för en lärare att upptäcka och hjälpa elever med dyslexi. LÄS MER

  3. 3. Språkstödjande undervisning på lågstadiet : Några klasslärares uppfattningar om och erfarenheter av att framgångsrikt arbeta språkstödjande i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Botold; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Då 20-25 procent av Sveriges befolkning är i någon form av läs- och skrivsvårighet kan man räkna med att det i varje klass finns några elever som befinner sig i det. Många forskare är eniga om att det är viktigt att tidigt identifiera dessa elever för att forma rätt undervisning och stöd. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelser av läs- ochskrivsvårigheter : - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nadine Karrhammar Lill; [2017]
    Nyckelord :lärande; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturell teori; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning :  Skolan är den institution genom vilken vi alla ska fostras och bildas för att kunna bli en del av dagens globaliserade kunskapssamhälle. Skolan ska utgöra den plattform där vi tillägnar oss den kunskap som ska förbereda oss för livet. LÄS MER

  5. 5. Skrivinlärning för elever i skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Sjöroos; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Ingvar Lundberg finns det fem dimensioner som bör uppfyllas i ordning för att man skall kunna vara en god skrivare. Dessa fem dimensioner har han delat in i; stavning, meningsbyggnad och text, funktionell skrivning, skapande skrivning och intresse och motivation. LÄS MER