Sökning: "läs- och skrivsvårigheter svenska som andraspråk"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårigheter svenska som andraspråk.
1. Identifikation av och insatser vid läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i tidigt skede : En studie utifrån speciallärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Betydelsen av tillförlitligt kartläggningsmaterial : En studie om hur ett kartläggningsmaterial kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk årskurs 3
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om kartläggningsmaterialet LegiLexi kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk för elever i årskurs 3. I studien har sekundärdata för en elevgrupp på drygt 50 elever som genomfört kartläggningsmaterialet LegiLexi följts under treårstid. LÄS MER
3. Läsa och lyssna på text : Hur påverkas textförståelsen hos elever med och utan avkodningssvårigheter
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna kvantitativa studie undersökte hur textförståelsen hos mellanstadieelever påverkades av egen läsning i jämförelse med att lyssna på uppläst text via talsyntes. Studien syftade också till att undersöka hur avkodningsförmågan påverkade textförståelsen där egen läsning jämfördes med uppläst text via talsyntes. LÄS MER
4. Rätt stöd i rätt tid : en studie om hur några skolor organiserar arbetet för att uppfylla Skollagens garanti för tidiga stödinsatser i läsning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Den 1 juli 2019 började en ny bestämmelse att gälla i Skollagen (SFS 2010:800) som ska garantera tidiga stödinsatser i ämnena svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna studie syftar till att undersöka hur olika grundskolor organiserar arbetet med garantin. För att avgränsa denna studie berörde vi endast delen läsa. LÄS MER
5. Digitala verktyg i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare uppfattar digitala verktyg som stöd i den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Studien har ett mer övergripande fokus till alla digitala verktyg som lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER