Sökning: "läs- och skrivsvårigheter svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårigheter svenska som andraspråk.

  1. 1. Identifikation av och insatser vid läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i tidigt skede : En studie utifrån speciallärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Eriksson; Sara Badri; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk; specialpedagogiska perspektiv; intervjuer; speciallärare.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av tillförlitligt kartläggningsmaterial : En studie om hur ett kartläggningsmaterial kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk årskurs 3

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Lundgren; [2022]
    Nyckelord :The Simple View of Reading; LegiLexi; Nationella proven i svenska; kartläggningsmaterial; systematiskt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om kartläggningsmaterialet LegiLexi kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk för elever i årskurs 3. I studien har sekundärdata för en elevgrupp på drygt 50 elever som genomfört kartläggningsmaterialet LegiLexi följts under treårstid. LÄS MER

  3. 3. Läsa och lyssna på text : Hur påverkas textförståelsen hos elever med och utan avkodningssvårigheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elina Hamberg; Karin Aronsson; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; läsning; läs- och skrivsvårigheter; talsyntes; textförståelse; The simple view of reading;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie undersökte hur textförståelsen hos mellanstadieelever påverkades av egen läsning i jämförelse med att lyssna på uppläst text via talsyntes. Studien syftade också till att undersöka hur avkodningsförmågan påverkade textförståelsen där egen läsning jämfördes med uppläst text via talsyntes. LÄS MER

  4. 4. Rätt stöd i rätt tid : en studie om hur några skolor organiserar arbetet för att uppfylla Skollagens garanti för tidiga stödinsatser i läsning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Johansson; Angelica Svanhall; [2020]
    Nyckelord :Läsa-; skriva-; räkna - en garanti för tidiga stödinsatser; läsning; lässvårigheter; kartläggningsmaterial; bedömningsstöd; speciallärare -pedagoger;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2019 började en ny bestämmelse att gälla i Skollagen (SFS 2010:800) som ska garantera tidiga stödinsatser i ämnena svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna studie syftar till att undersöka hur olika grundskolor organiserar arbetet med garantin. För att avgränsa denna studie berörde vi endast delen läsa. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Ekstrand; Elin Larsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare uppfattar digitala verktyg som stöd i den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Studien har ett mer övergripande fokus till alla digitala verktyg som lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER