Sökning: "läs- och skrivtest"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läs- och skrivtest.

  1. 1. Läsintresse och skrivutveckling : En studie av samband

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lisa Hunesjö; [2020]
    Nyckelord :reading interest; writing development; reading test; writing test; interviews; läsintresse; skrivutveckling; lästest; skrivtest; intervjuer;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om vilka samband som kan urskiljas mellan barns läsintresse och skrivutveckling. Har de barn som gillar att läsa mycket böcker någon fördel i sin skrivutveckling jämfört med de barn som läser betydligt mindre? Tidigare forskning visar att läsa och skriva är nära sammankopplade och det återspeglas även av resultatet som framkommit i denna studie. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning via dator hos elever i årskurs 1

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Maja Bjuggren; Jenny Carlsson; Linda Nordenberger; [2011]
    Nyckelord :literacy learning; Trageton; computer; education; top-down; bottom-up; läs- och skrivinlärning; Trageton; dator; undervisning; top-down; bottom-up;

    Sammanfattning : Den formella läs- och skrivundervisningen i Sverige inleds i årskurs 1. Hur läs- och skrivundervisning bedrivs kan skilja sig åt mellan olika klasser. Trageton (2005) har utvecklat en läs- och skrivinlärningsmetod där inlärningen sker via dator. LÄS MER

  3. 3. Dyslexi och genus : Stämmer det att fler pojkar än flickor har dyslexi?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jenni Karjalainen; Christina Sand; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syfte: Att undersöka eventuella skillnader mellan pojkar och flickor i årskurs 4 med avseende på fonologisk och ortografisk förmåga. Metod: 107 pojkar och 100 flickor i årskurs 4 fördelade på 14 olika skolor har genomfört en screening med avseende att mäta fonologisk och ortografisk förmåga. LÄS MER

  4. 4. Läsflyt : En interventionsstudie på två läsmetoders effekter på läsförmågan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marianne Ljunggren; [2010]
    Nyckelord :decoding strategy; dyslexia; orthographic decoding; phonological decoding; reading fluency; alfabetisk fonologisk läsning; automatisering; dyslexi; läsflyt; ordavkodningsstrategi; ortografisk läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syfte: Att undersöka två läsmetoders effekter på tolv elever från skolår 2, 3 och 4 avseende fonologisk och ortografisk läsförmåga, läsflyt, läsförståelse och RAN (Rapid Automatic Naming) samt jämföra resultaten med en grupp elever som fått traditionell specialundervisning under samma tid.   Metod: 52 elever genomförde en screening med avseende att mäta läsflyt och läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Samband mellan läs- och skrivsvårigheter och svårigheter inom matematikens kunskapsområden

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Robert Johansson; [2007]
    Nyckelord :Matematik; Läs- och skrivsvårigheter; Nationellt prov; Kunskapsområden;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvantitativ studie av elever på gymnasiet, årskurs 1, med målet att ge blivande matematiklärare en bättre insikt i elevers svårigheter med ämnet. Detta är gjort med hjälp av ett läs- och skrivtest och ett nationellt prov i matematik, kurs A. LÄS MER