Sökning: "läs- och skrivutveckling utifrån didaktiska perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läs- och skrivutveckling utifrån didaktiska perspektiv.
1. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER
2. Framgångsrika strategier och stödinsatser för att främja elevers språk-, skriv- och läsutveckling utifrån några centrala skolaktörers erfarenheter – från förskoleklass till gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Skolverkets undersökningar visar att skolor brister i anpassningar och särskilt stöd. Studien syftar till att utforska vad rektorer, specialpedagoger/speciallärare och lärare – från förskoleklass till gymnasienivå – uppfattar som framgångsrika proaktiva, didaktiska metoder och framgångsrika stödinsatser inom språk-, läs- och skrivutveckling i skolan. LÄS MER
3. Skrivande i skymundan? En innehållsanalytisk studie av åtgärdsprogram
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: åtgärdsprogram, skrivning, specialpedagogik, innehållsanalys AbstractSyfteStudiens övergripande syfte är att undersöka hur det särskilda stödet gällande elevers skriv-förmågor beskrivs i åtgärdsprogram, samt om lärare tenderar att uppmärksamma stöd¬insatser i läsning mer än i skrivning i åtgärdsprogram. Frågeställningar:• Vilka behov av särskilt stöd gällande elevers skrivförmågor formuleras i åtgärdsprogram? • Vilka åtgärder gällande elevers behov av skrivträning skrivs fram i åtgärdsprogram?• Hur är behov och åtgärder kopplade till varandra?• Hur ser balansen mellan skriv- och läsrelaterade åtgärder ut?Teori och metodUndersökningen är gjord med en innehållsanalytisk ansats. LÄS MER
4. Delaktighet i lärandet. En studie om elevers uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i egen språk-, läs- och skrivutveckling
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka dels elevers, åk 6-9, uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i lärandet, dels om de anser att dessa aktiviteter har betydelse för deras lärande när det gäller språk-, läs- och skrivutveckling. Teori: Studien hämtar influenser från positivism och fenomenologi när det gäller vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER
5. Datorn som verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen- : - Ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Idag finns datorer och pekplattor som naturliga inventarier i klassrummen runt om i Sverige och används alltmer som lärverktyg i undervisningen, så även i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Detta medför ett pedagogiska och didaktiska skifte som innebär att allt fler lärare arbetar utifrån variationer av Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning”, där den gemensamma faktorn är att eleverna lär sig läsa och skriva genom att skriva på datorer eller pekplattor. LÄS MER