Sökning: "läs- och skrivutvecklingsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läs- och skrivutvecklingsmetoder.

  1. 1. Språk är allt : Hur förskollärare kan arbeta för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anni Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Barns tidiga intresse för läs och skrift; Läs- och skrivutveckling; Läs- och skrivutvecklingsmetoder;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling i förskolan utifrån barns olika förutsättningar.  Fokus i studien är att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ”traditionellt” med språkutveckling utan någon specifik metod. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivutvecklingsmetoder : - en kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sina uppfattningar kring sin läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Josefine Andersson; Hanna Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; kvalitativ undersökning; läs- och skrivutvecklingsmetoder; varierad undervisning; individualisering; metoder;

    Sammanfattning : Läsning och skrivning är förmågor som återkommer i skolans alla ämnen, inte bara i ämnet svenska. Därför är det mycket viktigt att alla elever får en god start på sin läs- och skrivutveckling. För att kunna anpassa undervisningen till alla elevers individuella behov krävs fler än en utvecklingsmetod. LÄS MER

  3. 3. "Jag ser det som ett smörgåsbord" : En studie om två olika läs- och skrivutvecklingsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Cathrine Agerlo; [2010]
    Nyckelord :Learning; interaction; IT; development of reading and writing; Lärande; samspel; IT; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : In this study I have compared two different development methods of reading and writing. I have done this by interviewing five first grade teachers in elementary schools and it is based on qualitative research interviews. The aim of the study was to immerse myself in which methods these five teachers describe that they have used. LÄS MER

  4. 4. Att läsa genom att skriva - fyra pedagogers erfarenheter av undervisning enligt Tragetons metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johan Lundkvist; [2008]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; Datorn i skolan; it; ikt; läs- och skrivutvecklingsmetoder; läsutveckling; skrivutveckling; språkutveckling; Trageton;

    Sammanfattning : Datorn har idag en central roll i vårt samhälle och det är naturligt att skolan tar till sig ny teknik och använder datorn som ett verktyg för elevernas lärande. Syftet med min undersökning är att ta reda på om datorn, i arbetet med Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola”, har en naturlig roll i läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 5. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Johannesson; Silvana Nyqvist; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER