Sökning: "läs-och skrivinlärning metoder"

Visar resultat 11 - 15 av 144 uppsatser innehållade orden läs-och skrivinlärning metoder.

  1. 11. Läs- och skrivsvårigheter : Arbetssätt och anpassningar för att nå målen i svenska i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Caroline Vilsson; Ellen Kraft; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; läs- och skrivsvårigheter; läsinlärning; lässvårigheter; skrivinlärning och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks lärares kunskaper, anpassningar och metoder i arbete med elever som har läs- och skrivsvårigheter och som därför riskerar att inte nå målen i svenska i årskurs 3. Då arbetet med dessa elever även inkluderar andra yrkesgrupper på skolorna, så har även speciallärare och specialpedagoger inkluderats i undersökningen. LÄS MER

  2. 12. Fonologisk medvetenhet och dess betydelse för elevers läsinlärning i yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michaela Mellberg; Sara Svensson; [2020]
    Nyckelord :fonologi; fonologisk medvetenhet; ljudningsmetoden; läsförståelse; läsinlärning och språkinlärning;

    Sammanfattning : I mätningar som genomförts har svenska elevers läsförmåga de senaste åren visat sig minska (PISA, 2018). Därför har vi i vår studie granskat påverkansfaktorer på elevers läsförmåga. Det råder skilda meningar om hur undervisning inom läsinlärning bäst bedrivs därav har forskning kritiskt granskats i denna litteraturstudie. LÄS MER

  3. 13. Svenskundervisningens olika didaktiska val lärare gör för elevernas läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bergstrand; Jenny Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; lärare; läs- och skrivinlärning; metoder; undervisning;

    Sammanfattning : Som blivande lärare är det viktigt att få kunskap om hur undervisningen i läs- och skrivinlärning kan utformas och vilka didaktiska val läraren kan göra. Syftet med den här forskningsöversikt är att belysa forskning om didaktiska val som lärare i F-3 väljer att använda i sin läs- och skrivundervisning. LÄS MER

  4. 14. En kvalitativ undersökning om hur ASL som metod för läs- och skrivinlärning fungerar för elever med NPF-problematik : Verksamma lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnéa Röde; [2019]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; iWTR; Integrated Write to Learn; NPF; ADHD; autism; koncentrationssvårigheter; Concentration Difficulties; Attention Deficit;

    Sammanfattning : Skolsituationen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPFproblematik är ofta problematisk på grund av de svårigheter de befinner sig i. Lärare saknar också ofta kunskap om och har därför svårt att möta och anpassa undervisningen för elever med den här typen av problematik. LÄS MER

  5. 15. Individanpassad läs- och skrivinlärning : En undersökning om klasslärares och speciallärares arbete med individanpassad läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Öfverström; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; individanpassning; hjälpverktyg; intervju; sociokulturellt perspektiv; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två skolor på Åland i årskurs 2 finner elever med läs- och skrivsvårigheter samt anpassar läs- och skrivinlärning för dessa elever. Syftet konkretiseras genom tre frågeställningar: Hur finner man elever som är i behov av individanpassad undervisning? Vilka metoder eller anpassningar genomförs vid individanpassad läs- och skrivinlärning för elever med läs- och skrivsvårigheter samt vilka svårigheter kan läraren stöta på gällande metoderna eller anpassningarna? Vilka svårigheter kan man som lärare stöta på när man individanpassar inlärningen med hjälp av tekniska verktyg i läs- och skrivundervisningen? För att undersöka detta användes en kvalitativ metod med intervjuer och observationer. LÄS MER