Sökning: "läs-och skrivinlärning"

Visar resultat 11 - 15 av 432 uppsatser innehållade orden läs-och skrivinlärning.

  1. 11. Digitalisering i skolan : Datorns inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Malin Paulsson; Joakim Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :dator; läs- och skrivutveckling; textframställning; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Datorer i skolan kan användas när elever ska producera och bearbeta texter. Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet1 (Skolverket, 2019, s. 263) ska elever kunna skriva enklare texter med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 12. Digital läs- och skrivinlärning. : En kvantitativ enkätstudie, med kvalitativa inslag, om lågstadielärares erfarenheter och användning av digitala verktyg i samband med undervisning i läs- och skrivinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Språkets form respektive funktion i läs- och skrivundervisning : En analys av läroböcker för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Asplund Jensen; [2022]
    Nyckelord :Funktion; form; läs- och skrivundervisning; läromedel; lärobok; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har två läroböcker för läs- och skrivinlärning i ämnet svenska för årskurs 1 analyserats avseende hur språkets form respektive funktion kommer till uttryck i dessa, avseende utformning och utrymme. Studien bygger på det sociokulturella perspektivet på lärande och utgörs av en kvalitativ respektive en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 14. ’’En digitaliserad läs- och skrivundervisning’’ : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och arbetssätt med stöd av digitaliseringens påverkan i läs- och skrivinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Kalikatzaros; [2022]
    Nyckelord :Grundskolan; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; sociokulturella perspektivet; kvalitativa metoden.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares upplevelser kring användandet av digitala verktyg i läs- och skrivinlärning, i ämnet Svenska. Dessutom skulle studien undersöka om de digitala verktygen ökar elevernas kunskapsutveckling vid arbete med läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  5. 15. Främjande insatser för elevers läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Björkman; Marie Ivarsson Bjurteg; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om främjande undervisning i tidig läs- och skrivutveckling. I det centrala uppdraget för svenskämnet anges möjligheter till utveckling inom det egna läs och skriftspråket hos elever. Målet med undervisningen är att skapa ett intresse och motivation hos elever för både läsning och skrivning. LÄS MER