Sökning: "läsa en saga"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden läsa en saga.
1. Elevernas inflytande på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : : Eleverna har inflytande över att äta så mycket de ville av det som erbjöds på frukosten i matsalen. Dessutom kunde de välja att sitta vid ett bord och äta frukost med några elever från fritidshemmet och att de hade inflytande över att kunna prata med varandra. Dock på den bestämda ytan. LÄS MER
2. Tillfälligheter
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Skrivprojektet Tillfälligheter består av sju texter som på olika sätt binds ihop av tematiken i ordet tillfälligheter. Jag har haft intentionen att utforska hur jag i mitt skrivande kan närma mig genren science fiction. Genren är bred och ger stora möjligheter till variation och användning av fantasin utan begränsningar. LÄS MER
3. "Men först läsa saga" : En språkvetenskaplig undersökning av grammatik i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : I den här uppsatsen studeras grammatik i litteratur för små barn. Materialet består av ett urval böcker som riktar sig till barn i åldern noll till tre år och som är skrivna av några av Sveriges populäraste barnboksförfattare. LÄS MER
4. Uppfostrar vi en icke-läsande generation? : - en undersökning om förskollärares syn på högläsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur förskollärare resonerar kring högläsning och sin egen roll i sammanhanget ur ett didaktiskt perspektiv. Vi ville undersöka hur högläsning genomförs, vilket lärande som sker och vilka faktorer som beaktas i val av barnlitteratur. LÄS MER
5. Du, jag och bokläsning - En resa från fantasivärld till verklighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är beskriva pedagogers arbetssätt för att locka fram barns intresse för bokläsning i vardagliga aktiviteter, samt att se på vilket sätt bokläsningen används för att stimulera barns språkutveckling. Jag har valt att skriva om bokläsningens betydelse för språkutveckling i förskolan, för att jag har stort intresse av att lära mig mer om läsning och att stimulera barnen språkligt i tidig ålder. LÄS MER