Sökning: "läsa högt"

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser innehållade orden läsa högt.

  1. 1. Den kulturella ryggsäcken : En jämförande studie av gymnasieelevers tillgång till kulturellt kapital och deras attityder till skönlitterärläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Carl Dahl; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; attityder; kulturellt kapital; gymnasieelever; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Skönlitteratur och läsning är bärande delar av skolämnet svenska. Trots det minskar läsningenbland ungdomar i gymnasieåldern. Det gör att frågan kring gymnasieelevers attityder blirintressant att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Högläsning - mer än att bara läsa högt : En kvalitativ studie om mellanstadielärares högläsning av skönlitteratur i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Moa Nilsson; Sandra Kripe; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; interaktion; lärarperspektiv; läsförståelse; scaffolding och undervisningsfakorer;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur mellanstadielärare arbetar med högläsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens syfte berörs genom att synliggöra vilka undervisningsfaktorer som används i praktiken samt hur mellanstadielärare möjliggör ett lärande genom scaffolding och interaktion i ett högläsande klassrum. LÄS MER

  3. 3. Högläsning som språkutvecklande inslag på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hannah Strömberg Panfalk; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag dagens skola förekommer högläsning främst som en mysig stund eller som en pausaktivitet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad förståelse för hur man kan använda högläsning som ett språkutvecklande inslag i undervisningen. Ett urval av artiklar gjordes efter systematiska sökningar i tre olika databaser. LÄS MER

  4. 4. Att läsa högt i svenskundervisningen: En översikt av arbetssätt och deras inverkan på elevers utveckling : En systematisk litteraturstudie om högläsning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Emilsson; Susanna Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; svenskämnesdidaktik; språkutveckling; läsförståelse; läskunnighet; läsflyt; läsnivå; läsarter; Reader’s Theatre; interaktiv högläsning; modellerande högläsning;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to delve into the pedagogical use of reading aloud and assess its impact on student learning. To fulfil this purpose, a systematic search process was conducted, carefully selecting specific search terms to identify pertinent articles to address and respond to the questions posed in the paper. LÄS MER

  5. 5. Birdpoetic Worlds : Sensing the more-than-human worlds through Nina Södergren's bird poems

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Estetik

    Författare :Jessica Sunnebo; [2023]
    Nyckelord :Nina Södergren; Animism; Ecocriticism; Human-animal studies; Ecopoetics; Zoopoetics; Poetry; Birdpoetry; Birds; More-than-human world; Attentiveness; Nils Aslak Valkeapää; Nina Södergren; Animism; Ekokritik; Litterära djurstudier; Ekopoetik; Zoopoetik; Poesi; Fågelpoesi; Fåglar; Mer-än-mänsklig värld; Uppmärksamhet; Nils Aslak Valkeapää;

    Sammanfattning : This thesis, Birdpoetic Worlds: Sensing the more-than-human worlds through Nina Södergren’s bird poems, analyses a selection of poems by Swedish poet Nina Södergren (1924–2015) from the collection Högt ärade trana: Nya dikter och urval av tidigare poesi* (2012),  through the lens of ecocriticism and animism. The aim is to identify and explore how her bird poetics can function as an invitation to sense a relational experience and interconnectedness with the more-than-human world, especially through attentiveness. LÄS MER