Sökning: "läsa mycket"
Visar resultat 16 - 20 av 679 uppsatser innehållade orden läsa mycket.
16. Informationsöverföring till energisimulering : En utvärderande studie av metoder för informationsöverföring från BIM-program till energisimuleringsprogram
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Detta arbete ämnar att undersöka vilka metoder som används i Sverige förinformationsöverföring från modellering- till energisimuleringsprogram. Utifrån identifierademetoder konstaterades för- och nackdelar med respektive metod som fungerade som underlagtill förslag av utvecklingsmöjligheter. LÄS MER
17. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker
M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER
18. “Det är ju det man önskar alla barn, att få uppleva, att vara någon annanstans” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 2 planerar och tillämpar enskild läsning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : För att ge alla elever möjlighet att läsa enskilt är det av stor vikt att den enskilda läsningen är ett inplanerat moment i undervisningen. Genom enskild läsning får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförmåga, vilket bland annat innebär utveckling av avkodning, läsförståelse och läsflyt. LÄS MER
19. Förmågornas fördelning i engelska läroböcker för årskurs 3 : deras möjliggörande av språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att åskådliggöra hur de fyra förmågorna, skriva, höra, läsa och tala är fördeladei engelskläromedel för åk 3, men även hur utmanande uppgifterna är för eleverna. I enkvantitativ metod granskades läromedlen, Magic! 3, Join the quest 3, Champ 3 och LearnEnglish: Third book. LÄS MER
20. ”Läsa mycket, det är bra!” : En kvalitativ studie om F-3-lärares uppfattningar om dialogisk högläsning som arbetssätt för att utveckla elevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra den roll som dialogisk högläsning har i klassrummet. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver lärare i årskurs F-3 att de arbetar med dialogisk högläsning i sin undervisning för att utveckla elevernas läsförståelse? Hur uppfattar lärarna att elevers läsförståelse påverkas av undervisning genom dialogisk högläsning? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och sex semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar i F-3. LÄS MER