Sökning: "läsa sig till skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden läsa sig till skrivning.

  1. 1. Att knäcka koden! : En kvalitativ intervjustudie om metoder för att underlätta matematikundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Hugosson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Något som har konstaterats i flera studier är att matematikämnet påverkas avläs- och skrivsvårigheter. Detta väckte ett intresse till att ta reda på metodersom lärare använder för att anpassa undervisningen till elever som harsvårigheter i läsning och skrivning. LÄS MER

  2. 2. Läraren, läsning och digitala verktyg : En studie om lärares uppfattningar av att arbeta med digitala verktyg i lågstadiets läsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camilla Lövgren; Stephanie Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; digitala verktyg; digital läsning; läsundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: De digitala verktygen var från början tänkta att effektivisera undervisningen och ersätta läraren. Det har dock visat sig att de inte alls kunnat ersätta lärarens kompetenser. Med tanke på digitaliseringens ökning har textens form ändrats. LÄS MER

  3. 3. Hur motiveras elever till kreativt skrivande i det digitaliserade samhället?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Kreativ Motivera Skrivande Utveckla Digitalisering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en systematisk litteraturöversikt ur ett tolkande perspektiv. Målet med studien har varit att ta reda på vad forskning säger om hur elever i årskurs 4–6 motiveras att utveckla sitt kreativa skrivande, även om skolans pågående digitalisering påverkar dem i den processen. LÄS MER

  4. 4. Bokstavsinlärning, metoder och läsutveckling : Lärares arbetssätt med bokstavsarbete i de tidiga skolåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; läs-och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; läsinlärningsmetod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare beskriver att de lägger upp sin undervisning när det kommer till den tidiga bokstavsinlärningen, samt hur de stimulerar elevers kunskaper i riktning mot en bra och stabil läsförmåga. Detta har undersökts genom en kvalitativ intervjustudie, där 8 verksamma lärare har deltagit och svarat på frågor. LÄS MER

  5. 5. Vårdat, enkelt och begripligt? - En undersökning med fokus på barns och ungas möjligheter att förstå domskrivningar i LVU-mål utifrån klarspråkskravet, ett rättssäkerhets- och ett rättsstatsperspektiv, och barnets rätt att bli hörd enligt artikel 12 i barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adrian Andersson; [2019]
    Nyckelord :Familjerätt; barnrätt; klarspråkskravet; barnkonventionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Mitt huvudsyfte med denna uppsats är att förstå och redogöra för vad den svenska lagstiftningen ställer upp för krav på förvaltningsrätter gällande motiveringsskyldighet, språk och språkbehandling. Vidare är mitt syfte att undersöka om förvaltningsrätters domskrivningar är godtagbara sett från ett rättssäkerhets- och ett rättsstatsperspektiv, samt om de uppfyller klarspråkskravet och barnets rätt att bli hörd enligt artikel 12 i Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). LÄS MER