Sökning: "läsande didaktik"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden läsande didaktik.
1. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Vad säger gymnasieelever om att läsa? : Elevers föreställningar om litteraturläsning ur ett diskursanalytiskt perspektiv
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Uppsatsens undersökning är en foucauldiansk diskursanalys av hur gymnasieelever talar om praktiken litteraturläsning där datainsamlingsmetoden är fokusgruppsintervjuer. Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om hur gymnasieelever talar om praktiken litteraturläsning genom att undersöka vilka mönster som framträder i intervjuerna och hur dessa kan förstås gentemot dominerande diskurser i samtiden. LÄS MER
3. Motivation för en läsande framtid - En kombinerad studie av lärares och elevers läsinställning och faktorer som kan påverka elevers läsmotivation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Det pågår ständiga diskussioner om barns intresse för läsning, och hur intresset för böcker minskar i takt med stigande ålder. PIRLS-studien diskuteras ofta och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om läsning. LÄS MER
4. Att väcka elevers läsintresse – En studie om fem mellanstadielärares lässtimulerande arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur mellanstadielärare arbetar för att stimulera intresse för läsning av skönlitteratur i förhållande till forskning inom området. Undersökningen utfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare. LÄS MER
5. Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et al. LÄS MER