Sökning: "läsandets cirkel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läsandets cirkel.

  1. 1. Hur kan läsmaterial påverka barns språkutveckling? : En studie om undervisning och miljöns möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annsofi Robertsson; Sofia Dahl; [2022]
    Nyckelord :undervisning; språkutvecklingsmiljö; läsmaterial; läsandets cirkel;

    Sammanfattning : I nuvarande läroplan för förskolan, Lpfö18, står att läsa att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språk genom undervisning och en miljö som påverkar språkutvecklingen positivt (Skolverket, 2018, s. 8). LÄS MER

  2. 2. Läslust i grundskolans tidigare år : En studie om hur läslust väcks i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Stefan Helin; [2022]
    Nyckelord :Läslust; intresse för läsning; lust att läsa; grundskolan; läsning; inre motivation;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt vad fyra elever i årskurs 3 och fem undervisande lärare i ämnet svenska anser påverkar elevers lust att läsa i svenskundervisningen. Kvalitativa halvstrukturerade intervjuer har genomförts och analyserats med hjälp av Aidan Chambers teori Läsandets cirkel och Kathleen McCormicks teori Generella och litterära repertoarer för att svara på studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Det var en gång... : En enkätstudie om högläsning och boksamtal på lågstadiet med kvalitativa och kvantitativa aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; boksamtal; lågstadiet; identitetsskapande; Chambers Läsandets cirkel.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra i vilken utsträckning och med vilka motiv boksamtal och högläsning av skönlitteratur sker på lågstadiet. Dessutom undersöks vilka faktorer som inverkar på hur F–3-lärare arbetar kring boksamtal och högläsning av skönlitteratur utifrån Aidan Chambers teori, Läsandets cirkel (2011). LÄS MER

  4. 4. Ger det själen vingar? : En studie i användningen av barnlitteratur i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Berit Ghavidel Rostami; [2020]
    Nyckelord :Children’s literature; children’s books; reading; book conversations; literature conversations; life issues; leisure centers; leisure center teachers; socio – cultural perspective; environmental psychological perspective; reading circle; library; school library; Barnlitteratur; barnböcker; läsning; boksamtal; litteratursamtal; livsfrågor; fritidshem; fritidshemslärare; sociokulturellt perspektiv; miljöpsykologiskt perspektiv; läsandets cirkel; bibliotek; skolbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to investigate and shed light on how children’s literature is used in the after – school center, if there are any conversations with children’s literature as a starting point and if children’s literature and conversation from the books are used as tools to let students process issues concerning themselves, their lives and their thoughts. The servey was conducted in the form of a web-based questionnaire and the questionnaire responses were then analyzed from three different theoretical perspectives: a socio-cultural perspective, an environmental psychological perspective and Aidan Chamber’s model The Reading Circle. LÄS MER

  5. 5. Läsmiljön som den tredje pedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Nilsson; Jasmine Taxgaard Muñoz; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Bibliotek; Förskola; Literacy; Läsandets cirkel; Läsmiljö; Miljön som den tredje pedagogen; Pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Läsmiljöer i förskolan kan påverka barns utveckling inom literacy och syftet med studien är att jämföra läsmiljöerna i en förskola med förskolebibliotek och en förskola utan förskolebibliotek samt att undersöka hur miljöerna används ur barnperspektiv och barns perspektiv. Teorierna som används för studien är miljön som den tredje pedagogen och den del av Aidan Chambers (2011) teori Läsandets cirkel som heter att välja. LÄS MER