Sökning: "läsarorienterade"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet läsarorienterade.
1. Litteraturstudiets syften : En jämförande undersökning av uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnes läroböcker för kursen Svenska 1 med inriktning mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnet i ett urval läroböcker inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. För att uppnå syftet formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader gällande uttryckta syften för litteraturstudiet i fyra utvalda läroböcker för kursen Svenska 1 inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. LÄS MER
2. Tänka och lära om litteratur : En studie av litteratursamtal i gymnasieskolan
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om undervisning och lärande av skönlitterär tolkning genom litteratursamtal i gymnasieskolan. Litteratursamtal har observerats och analyserats utifrån litteraturteoretiska antaganden och sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER
3. ”Det skulle vara fint att ha en kompis igen” : – En kvalitativ textanalys av samspelet mellan tematik och form i Stephen Chboskys ungdomsroman Wallflower
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar ungdomsromanen Wallflower (2013) av Stephen Chbosky. Romanen är en brevroman och syftet med min analys är att undersöka hur Chbosky använder brevformen för att gestalta betydelsefull tematik i romanen. LÄS MER
4. "If you're a normal kid, reading this because you think it's fiction, great. Read on." : En komparativ narratologisk analys av berättare och narrat i Rick Riordans The Lightning Thief och The Lost Hero
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka berättarna och narraterna i Rick Riordans The Lightning Thief (2005) och The Lost Hero (2010), samt att se vilka implikationer de har på berättandet i sig självt. Uppsatsen fokuserar på en komparativ undersökning av romanerna i fråga, och gör allt detta från en narratologisk utgångspunkt. LÄS MER
5. "Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda på tre pjäser hämtade från dramaantologin Länk 2018. LÄS MER