Sökning: "läsart"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet läsart.

  1. 1. Fladdriga Filip och de andra kompisarna : En kvalitativ textanalys av boken Skärmhjärnan junior

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nilsson-Öst; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; Genus; Läsarter; Textanalys; Texter;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ text- och innehållsanalys studerades ett studieobjekt genom dess tillämpning av läsarter och framställning av mångfald (genus och etnicitet). Läsarten påverkar hur texten uppfattas och de mångfaldsbeskrivningar som texten tillämpar skapar förutsättningar för igenkänning och identitetskonstruktion. LÄS MER

  2. 2. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Elin Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Lättläst; svenskämnet; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsarter; demokratiuppdraget; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER

  3. 3. ”Just nu ser jag bara möjligheter!” En studie om skönlitteratur inom ämnet hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen för årskurs 7-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :narrative imagination; fiction; home and consumer studies; didactic potential; reading act; didactic reading act; creative reading; equality; book talk; skönlitteratur; hem- och konsumentkunskap; didaktisk potential; kreativ läsning; narrativ fantasi; läsart; didaktisk läsart; boksamtal; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen för årskurs 7-9 ser att skönlitteraturen kan ha för att närma sig lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet samt undersöka hur ett arbete med skönlitteraturen som grund kan ta sig uttryck inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen på lärarutbildningen. Två frågeställningar har legat som grund för uppsatsen: Vilka möjligheter och utmaningar kan skönlitteraturen erbjuda när lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen ska arbeta med lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet? Hur kan undervisningen kring jämställdhet och jämlikhet i ämnet hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen ta sig uttryck när den skönlitterära texten blir utgångspunkt? Intervjuer och gruppsamtal har använts för att samla in empiri och materialet har sedan diskuterats utifrån följande teoretiska begrepp – didaktisk potential, narrativ fantasi, kreativ läsning och didaktisk läsart. LÄS MER

  4. 4. "Om jag kunde förstå" : Att sätta ord på ungas ångest via Sonja Åkessons lyrik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Louise Gunnarsson; Max Law; [2022]
    Nyckelord :Lyrik; Sonja Åkesson; ungas ångest; receptionsteori; litteraturdidaktik; svenskundervisning; biblioterapi; didaktisk läsart;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genomföra en närläsning av Sonja Åkessons dikter Bedrägeri, Jag stirrar, Omöjligt och Öron med målet att påvisa hur dessa dikter kan användas för att öka förståelsen för upplevelser av ångest. I ett bredare sammanhang är studiens syfte att kunna påvisa lyrikens användbarhet i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. BESTRIDBARA VILLKOR OCH SVÅRFÖLJDA EXEMPEL. En textkritisk läsning av Horatius’ femte Romarode (Hor. Carm. 3, 5 ”Caelo tonantem”)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Elle Boman; [2021-06-16]
    Nyckelord :latin; Horatius; Romarodena; översättning; textkritik; Regulus;

    Sammanfattning : I ett avgörande skede av Horatius’ femte Romarode (Hor. Carm. 3, 5, 13–18) beskrivs hur den historiska figuren Regulus bestrider villkoren för en fångutlämning, med invecklade hänvisningar till ett exempel (exemplo), en katastrof (perniciem) och en kommande tidsålder (veniens in aevum). LÄS MER