Sökning: "läsbarhet historia"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läsbarhet historia.
1. Andraspråkselevers möte med SO-texter på mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Mellanstadiet är första gången i skolan som elever stöter på ett mer akademiskt språk och många kan få något av en språkchock när de stöter på ämnestexter, främst i NO- och SO-ämnena. De som är i större sårbarhet inför dessa texter är elever med annan språklig bakgrund. LÄS MER
2. Att levandegöra texten : En studie av texter i utställningsmiljö
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Detta är ett examensarbete inom Informationsdesign med inriktning textdesign. Studien tar sin utgångspunkt i Svenska Unescorådets: Rekommendation om skydd för och främjande av museer och samlingar, deras mångfald samt roll i samhället (2015). LÄS MER
3. Kulturarv och kulturmiljö i stadsbyggnadsprojekt : en analys av förhållningssättet till kulturmiljön i omvandlingen av Slakthusområdet i Stockholm
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : En plats historia, kulturmiljö och kulturarv påverkar platsens karaktär och identitet. Vid stadsbyggnadsprojekt måste stadsplanerare förhålla sig till den befintliga kulturmiljön. Idag omvandlas många äldre industriområden till bostadsområden. Ett sådant exempel är omvandlingen av Slakthusområdet i Stockholm. LÄS MER
4. Att skriva lätt om ett komplicerat innehåll. En undersökning av textbindning i Om Sverige – samhällsorientering på svenska
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka textbindningen i boken Om Sverige – samhällsorientering på svenska. Boken riktar sig till nyanlända invandrare och syftar att ge grundläggande information om hur det svenska samhället fungerar, och analysen görs av ett urval texter från olika kapitel i boken. LÄS MER
5. Röst, kausalitet och läsbarhetsindex i historieläromedel från ett andraspråksperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : This essay focuses on four different aspects of readability: voice, causality, advanced words and the LIX-value of words. Each of these four facilitates or aggravates reading comprehension for students, which is further defined in the paper. The study is an analysis of textbooks in history for 8th grade from a second language perspective. LÄS MER