Sökning: "läsbarhet på webben"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden läsbarhet på webben.
1. Design av användarupplevelse genom typografiska vägval
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Studien fokuserar på hur typografi påverkar den övergripande användarupplevelsen på webben, samt hur kunskapen kan användas för att utforma vägledande rekommendationer som kan användas som stöd vid design av användarupplevelse genom typografi på webben. Studien är avgränsad till att fokusera på typografi som område med fokus på faktorerna läsbarhet, estetik, layout och struktur samt användarens känslomässiga respons. LÄS MER
2. Att informera om neonatalvård : En studie om hur text och bild i samverkan kan påverka upplevd trygghet
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Neonatalvårdsinformationen är svår att nationellt standardisera då Sverige har regionala skillnader i både avdelningsinformationen och vårdrutinerna. Syftet med detta arbete var att undersöka neonatalvårdsinformationen i vårdkedjans olika steg: före, under och efter en förlossning. LÄS MER
3. Hur typsnitt kan tolkas och uppfattas på webben : En studie om typsnitt och deras påverkan på informationens läsbarhet och hur typsnitt uppfattas på en webbplats
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : The purpose with this essay was to investigate if the choice of font has an impact on the content, readability and on the user-experience. Garamond, Futura and Courier New was chosen after research. LÄS MER
4. Tillit genom typsnitt - En undersökning av pålitliga typsnitt för varumärken på webben, utifrån kognitionsvetenskapliga teorier
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Pålitlighet och tillit identifieras som ett viktigt krav för att konsumenter skall lita på en webbplats. Typografi definieras som ett steg för att en webbplatts skall uppfattas som pålitlig. LÄS MER
5. Enkelt och tydligt eller svårt och ologiskt på trafikbolags webbplatser? : En språkvetenskaplig studie om användarvänlighet och begriplighet utifrån mottagares upplevelser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I den här uppsatsen undersöks tre trafikbolags webbplatser utifrån en utvald mottagargrupps upplevelser. Mottagargruppen utgörs av studerande på universitet eller högskola och undersökningarna genomfördes med hjälp av att personer ur denna mottagargrupp agerade informanter. LÄS MER