Sökning: "läsebok"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade ordet läsebok.
21. Aktiva pojkar och passiva flickor eller tvärtom? : En text- och bildanalys av två läseböcker i ämnet svenska ur ett genusperspektiv för årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Since 1991 government control of textbooks no longer takes place and the pedagogical framing is influenced by production relations in a rectified global mass culture where impressions and role models from the media have greater influence on students’ worldview and their socialization. Norms, ideas, values and attitudes are conveyed through language which is therefore seen as central in the creation of ideas about what is considered male or female. LÄS MER
22. Samma historia med olika ord : En undersökning av ett nivåanpassat läsinlärningsläromedel för årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : This study examines a reader used in grade 1, Den magiska kulan, which is a part of the ABC-klubben series of teaching material. It is level-based, available in three different levels of difficulty, and one and the same class is supposed to share the same reading experience but be able to read the story at the level that each individual pupil has reached. LÄS MER
23. Skrift+bild=text : En multimodal analys av läromedel för den tidiga läsinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studiesyftar till att undersöka typer av relationer mellan modaliteterna skrift och bild som tillsammans bildar en text. Centrala begrepp så som multimodalitet, literacy och det vidgade textbegreppet behandlasi teoridelen och återkopplas till i diskussionen. LÄS MER
24. Hur förändras texten? : En läromedelsanalys av ett lästräningsmaterial för årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
25. "Ta med dig boken hem!" - En kvalitativ studie om elevers upplevelser om läsläxan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDen kvalitativa studie som gjorts baseras på en tidigare forskningsöversikt. Studienhar till syfte att lyfta elevers upplevelser av läsläxan, samt se om deras läsningpåverkas av den läsebok de har. Den empiri som samlats in baseras på svar från eleveri årskurs 1. LÄS MER