Sökning: "läsengagemang"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet läsengagemang.

  1. 11. Med lust att läsa : Intervjuer med speciallärare om läsmotivation hos elever i lässvårigheter i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liv Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Motivation; reading development; reading engagement; motivation to read; reading attitudes; reading difficulties.; Motivation; läsutveckling; läsengagemang; läsmotivation; attityder till läsning; lässvårigheter.;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola verkar läsa allt mindre, både i skolan och på fritiden. Forskning och PISA- resultat visar att läsintresse och läsförmåga går hand i hand och kan skapa den s.k. LÄS MER

  2. 12. "På fritids är det mera verbalt" : Läsmotiverande arbetssätt och möjliga läsmiljöer på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Lundgren; [2019]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; läslust; läsmiljö; fritidshem; etnografiska metoder;

    Sammanfattning : Läsning handlar om mer än bara att läsa ord. För att kunna ta till sig det lästa krävs även läsförståelse. Detta går hand i hand, att läsa ordet, och att förstå innehållet. Dessutom behövs en vilja eller motivation till att läsa. LÄS MER

  3. 13. Läsutveckling och läsengagemang påverkar ömsesidigt varandra : – en studie om lärares förhållningssätt till läsinlärning och läsengagemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Olander; Sara Rosander; [2018]
    Nyckelord :Läsundervisning; tidig läsinlärning; läsengagemang; motivation; lärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker lärares tankar om tidig läsinlärning och deras förhållningssätt kring läsengagemang. Syftet för studien är således att undersöka hur lärare som är verksamma i årskurserna f-3 resonerar kring den tidiga läsinlärningen och hur de förhåller sig till läsengagemang som en påverkande faktor för den fortsatta läsutvecklingen. LÄS MER

  4. 14. Om förhållandet mellan motivation och läsförmåga : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Linda Colliander; Karolina Dahlberg; [2017]
    Nyckelord :Läsförmåga; motivation; engagemang; självtillit; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att belysa hur motivationen och engagemang påverkar elevernas utveckling av en god läsförmåga. Studien är inriktad mot elever i årskurs F-3 Resultatet av litteraturstudien är baserat på 15 forskningsstudier där fyra olika inriktningar är framlagda. LÄS MER

  5. 15. Hur fixar läsfixarna läsningen? En aktionsforskningsstudie om läsundervisning och läsförståelse på lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liselott Hogedal; [2016-07-08]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; stöttning; scaffolding; ZPD; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att pröva olika undervisningsmetoder och modeller för läsundervisning och att med denna utgångspunkt utveckla undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur eleverna uppfattar de lässtrategier de undervisats om. LÄS MER