Sökning: "läsförmåga hos ungdomar"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läsförmåga hos ungdomar.
1. Att skapa läsmotivation hos elever : En litteraturstudie om läsmotivation hos elever i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Under ett antal år tillbaka har läsmotivationen, och läsförståelsen, bland svenska barn och ungdomar sjunkit drastiskt. En god läsförmåga där bland annat läsförståelse ingår kräver att eleverna känner läsmotivation och läser, vilket understryker vikten av läsmotivation. LÄS MER
2. Språkliga förmågor i relation till läsförmåga hos ungdomar och unga vuxna med lindrig intellektuell funktionsnedsättning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och OtorhinolaryngologiSammanfattning : Tidigare studier har visat att individer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning uppvisar en generellt lägre läsförmåga än individer med typisk utveckling. Vad detta bottnar i är oklart men mycket forskning tyder på att språkliga förmågor har en inverkan på läsförmågan. LÄS MER
3. Läsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintresset
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkandeläsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur i sin klass samtom de såg några hinder för att genomföra denna. Vidare ville jag även undersöka lärarnas eget läsintresse ochom de trodde att det hade någon betydelse för deras undervisning. LÄS MER
4. Språkstörning och läsförmåga : En studie i hur läsförmågan utvecklas hos barn och ungdomar med språkstörnig. Svårigheter och möjligheter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. Läsförståelse testad med Woodcock i relation till arbetsminn e, avkodning och ordkunskap hos elever i årskurs 8 och år l i gymnasieskolan.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka läsförståelse med hjälp av läsförståelsetestet Woodcock reading mastery tests - revised och att se vilka samband som finns mellan läsförståelse och arbetsminne, visuo-spatialt korttidsminne, fonologisk och ortografisk avkodning samt ordkunskap hos elever i år 8 i grundskolan och år l i gymnasieskolan. Utöver detta undersöktes om elevernas självskattade läsförmåga och läsintresse hade något samband med den faktiska läsförståelsen. LÄS MER