Sökning: "läsförståElse år 3"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden läsförståElse år 3.

  1. 1. Lärares arbete med läsförståelse i skolans tidiga år : En kvalitativ studie med fokus på flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liz Yazirlioglu; Sharbel Abdulahad; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; läsförståelsestrategier; lärares arbete; enspråkiga elever;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker F-3 lärares uppfattningar om hur läsförståelsestrategier påverkar elevers läsförståelse, särskilt för flerspråkiga elever. Genom fem semistrukturerade intervjuer och teoretiskt stöd från "The Literacy Engagement Framework (LEF)" av Jim Cummins, belyser studien strategiernas vikt och lärarnas förmåga att anpassa undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  3. 3. Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Hultgren; Ellen Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; hinder; utmaningar;

    Sammanfattning : Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. LÄS MER

  4. 4. Lässtrategier i skolans tidigare år, F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabrin Hasan; Meliha Imamovic; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategi; läsförståelse; läsutveckling;

    Sammanfattning : Författarna till denna studie är Sabrin Hassan och Meliha Imamovic, och vi läser grundlärarprogrammet, F-3.Studien fokuserar på hur lärare i de tidiga skolåren (F-3) arbetar med lässtrategier samt deras erfarenheter inom detta forskningsområde. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturens roll i grundskolans tidiga år : En studie om lärares val av skönlitterära texter i årskurs F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Larsson; Sofie Göransson; [2023]
    Nyckelord :literature; the teaching of literature; skönlitteratur; grundskolan; lärares val av litteratur;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i F-3 väljer skönlitterära texter till sin undervisning och vilka kriterier och faktorer som påverkar deras val. Studien baseras på ett webbaserat frågeformulär som skickades ut via sociala medier till olika lärare som undervisar i årskurserna F-3. LÄS MER