Sökning: "läsförståelse hörsel"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läsförståelse hörsel.
1. Att förstå och bli förstådd : En litteraturstudie om hur sjuksköterskan kan främja kommunikationen med patienter som drabbats av afasi efter stroke
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Introduktion/bakgrund: Personer som drabbas av afasi efter stroke upplever individuella svårigheter. Symtom på afasi delas in i fyra områden utifrån funktionsnedsättning: verbalt uttryck, hörsel, läsförståelse och skrift. LÄS MER
2. Att förklara läsförståelse hos förstaklassare : En studie om vilka kognitiva förmågor som förklarar läsförståelse hos barn i årskurs ett
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/HälsouniversitetetSammanfattning : Fonologisk medvetenhet, ordavkodningsförmåga, bokstavskunskap och arbetsminneskapacitet har visats predicera den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur dessa olika kognitiva förmågor tillsammans förklarar läsförståelse hos barn i första klass. LÄS MER
3. Läsförmåga och arbetsminne hos barn med hörapparat eller cochleaimplantat
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : I Sverige erbjuds barn med hörselnedsättning cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) beroende på typ och grad av hörselskada. Med CI möjliggörs utveckling av talat språk för barn som fötts döva eller gravt hörselskadade. LÄS MER
4. Läsförmåga hos barn med Cochleaimplantat : Relaterat till kognitiva och språkliga förmågor
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hörselhjälpmedel som används av personer med grav hörselnedsättning eller dövhet. Ett CI ger barn med medfödd dövhet möjlighet att höra och utveckla talad kommunikation. CI ersätter inte normal hörsel och det finns stora individuella variationer i språk och talfärdighet hos personer med CI. LÄS MER
5. Utveckling av kognitiva färdigheter och läsförmåga hos barn med mild och måttlig hörselnedsättning i ett ettårsperspektiv
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : The capacity to process and to remember information is a basic condition for language ability and for coming reading ability. Reading ability is strongly connected to phonological awareness, receptive vocabulary knowledge and working memory capacity. LÄS MER