Sökning: "läsförståelse i år 3 och år 6"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läsförståelse i år 3 och år 6.

  1. 1. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  2. 2. Att bli en bättre läsare - en studie av åtgärdsprogram i läsning och läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Johansson; [2014-08-18]
    Nyckelord :läsförståelse; läsning; åtgärdsprogram; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att kartlägga och analysera insatser och åtgärder som skrivs in i åt-gärdsprogram för elever som befaras att inte nå de uppställda målen i år 3 och 6 när det gäller läsning och läsförståelse. Den syftar också till att ge en fördjupad bild av hur lärare resonerar kring åtgärder för elever som riskerar att inte nå dessa kunskapskrav Teori och metod: Studiens teoretiska kunskapsansats är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Textförståelse : en interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Junelind; Regina Kristensson; [2011]
    Nyckelord :frågor; förståelsestrategier; högläsning; hörförståelse; inferens; intervention; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning; schema; strategiundervisning; textförståelse;

    Sammanfattning :   Syftet med denna interventionsstudie är att belysa och analysera hur elevers förmåga att ställa frågor och göra inferenser till text utvecklas av explicit strategiundervisning. Studiens design består av två delstudier med elever från år 3 och från år 7-9 samt två kontrollgrupper. LÄS MER

  4. 4. "Det räcker inte med läsförståelseböcker och tyst läsning" : En studie om lärares erfarenheter och uppfattningar gällande läsförståelsesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Inga-Britt Rask; [2011]
    Nyckelord :reading comprehension; reading comprehension difficulties; poor comprehenders; teacher experiences; teacher attitudes;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att utifrån ett lärarperspektiv, belysa möjligheter och problem i läsförståelseundervisningen och att bidra till en fördjupad kunskap om elever i behov av särskilt stöd i sin läsutveckling. Det empiriska materialet består av en enkät som har vesvarats av 64 lärare som undervisar i svenska i år 1-6. LÄS MER

  5. 5. Gemensam litteraturläsning och boksamtal

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Andersson; Susanne Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Boksamtal; läsintresse; läskapacitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare år. Metod Den metod vi har valt att använda oss av är kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER