Sökning: "läsförståelse i svenska årskurs 5"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden läsförståelse i svenska årskurs 5.

  1. 1. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  2. 2. "jag vet ju att jag ska läsa mellan raderna men jag vet inte hur man gör" : En studie om femteklassares användning avläsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alexandra Elofsson; Martin Wandér; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; metalanguage; scaffolding; grade 4–6; Läsförståelse; lässtrategier; metaspråk; stöttning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge kunskap om användning av läsförståelsestrategierhos sex elever i årskurs 5 och hur medvetna de är om de strategier de användervid läsning. Studien utgår från sociokulturell teori, och materialet är insamlatvia sex deltagande observationer när elever i årskurs 5 utför en läsförståelseuppgift. LÄS MER

  3. 3. Läsa för att lära – Läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Sundqvist; Lina Wikman; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; vokabulär; andraspråk; input; output; interaktion; anpassningar; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att vidga kunskapen om hur mellanstadielärare bedriver och anpassar sin undervisning i läsförståelse av skönlitteratur. Syftet var dessutom att undersöka vilka resurser och vilket stöd som är gynnsamt för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Samband mellan ordförråd och läsförståelse : Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos elever med svenska som andraspråk i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johannes Stibe; Amanda Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ordförråd; läsförståelse; ordförrådets bredd; ordförrådets djup; korrelation; samband; The Simple View of Reading.;

    Sammanfattning : Denna studie tar avstamp i en skola, där elever med svenska som andraspråk generellt sett presterar på en lägre nivå än enspråkigt svenska elever, samtidigt som antalet elever med svenska som andraspråk ökar. Tidigare forskning visar att det är ordförrådet och läsförståelsen som skiljer sig mellan förstaspråkselever och andraspråkselever, medan det är obetydliga skillnader vad gäller avkodning. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur elever resonerar kring lässtrategier : En interventionsstudie i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marie Lidman; [2022]
    Nyckelord :Fokusgruppintervju; interventionsstudie i årskurs 4; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Swedish students reading comprehension decreases in various knowledge measurements such as PIRLS. The Swedish National Agency for Education writes that there is a lack of teaching in reading strategies. The purpose is to describe how students in a class in grade 4 (5) can reason about reading strategies for reading different texts. LÄS MER