Sökning: "läsförståelse lärares synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden läsförståelse lärares synsätt.

  1. 1. Lärares berättelser om arbetet med läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Nilsson; Kajsa Thorlund Brönmark; [2021]
    Nyckelord :F - 3; Gemensam läsning; högläsning; läsförståelse; läsmotivation; textsamtal.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i årskurs F-3 arbetar med läsförståelse. En kvalitativ studie med semistrukturerade muntliga och skriftliga intervjuer av åtta lärare har genomförts för att samla in lärarnas beskrivningar om sitt arbete. LÄS MER

  2. 2. Språkinriktad undervisning för elever med läsförståelsesvårigheter i grundskolan :

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Pernilla Kjellnér; Anne-Lie Wivallius; [2020]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; läsförståelsesvårigheter; poor comprehenders; läsförståelse;

    Sammanfattning : Kraven på att läsa för att lära ökar i takt med att eleverna blir äldre, vilket ställer krav på deras läsförståelse. Syftet med studien är att öka kunskaperna om lärares och speciallärares/specialpedagogers uppfattningar om språkinriktad undervisning för elever benämnda som ”poor comprehenders”. LÄS MER

  3. 3. Lärares undervisning mot läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Tu; Zahra Mahdi; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; Grupparbete; Arbetssätt för att främja läsförståelse; Lärares val; Lärares undervisning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge alla elever möjlighet att utveckla sin läsförståelseförmåga för ett livslångt lärande. Vi har utfört en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka vilka arbetsmetoder lärare i grundskolan använder i sin undervisning med läsförståelse och vilka faktorer som påverkar lärares undervisning. LÄS MER

  4. 4. Att läsa eller icke läsa, det är frågan : Högstadieelevers läsvanor och attityder till fiktionstexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jessica Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :läs*; högstadie*; ungdom*; fiktion*; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa studien är att undersöka högstadieelevers läsvanor och attityder till fiktionstexter. Mot bakgrund av olika synsätt på svenskämnet, läroplanen, förståelsen av de svenska elevernas sjunkande läsförståelse, forskning om vilka fördelarna med fiktionsläsning är kontra vad som gör fiktionsläsning intressant samt tidigare forskning, har 31 elevers och åtta lärares enkätsvar sammanställts och granskats. LÄS MER

  5. 5. Vilka läs- och skrivinlärningsmetoder är vanligast förekommande? : En kvantitativ studie från några lärares perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Bromell; Ellinor Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; läs- och skrivinlärningsmetoder; språklig medvetenhet; fonem; grafem;

    Sammanfattning : PISA-undersökningar visar hur elevers kunskaper i läsförståelse har försämrats avsevärt de senaste åren. Utan bra undervisning finns det en risk att resultaten fortsätter att dala. Forskning visar att lärare inte vet hur de ska undervisa sina elever i läs- och skrivinlärning. LÄS MER