Sökning: "läsförståelse lässtrategier"

Visar resultat 16 - 20 av 312 uppsatser innehållade orden läsförståelse lässtrategier.

  1. 16. Läsförståelse hos andraspråkselever - En undersökning om hur mellanstadielärare         arbetar för att främja läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Andersson; Mathilda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; lässtrategier; motivation;

    Sammanfattning : Studier inriktade på andraspråkselever visar att bristande ordförråd påverkar läsförståelsen. Andraspråksforskare framhåller att det krävs att elever interagerar med text på olika sätt för att skapa en djupare förståelse. LÄS MER

  2. 17. Hur kan man främja andraspråkselevers läs- skriv- och språkutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cassandra Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Litteracitet; Läsförståelse; Lässtrategier; Nyanlända; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att fördjupa kunskapen om vilka metoder eller strategier som kan användas för att andraspråkselever ska kunna utveckla sin litteracitet på bästa möjliga sätt. Det framgår i frågeställningen vilka konsekvenser som kan tänkas uppstå om man undervisar andraspråkselever samt nyanlända utan behörighet. LÄS MER

  3. 18. "jag vet ju att jag ska läsa mellan raderna men jag vet inte hur man gör" : En studie om femteklassares användning avläsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alexandra Elofsson; Martin Wandér; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; metalanguage; scaffolding; grade 4–6; Läsförståelse; lässtrategier; metaspråk; stöttning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge kunskap om användning av läsförståelsestrategierhos sex elever i årskurs 5 och hur medvetna de är om de strategier de användervid läsning. Studien utgår från sociokulturell teori, och materialet är insamlatvia sex deltagande observationer när elever i årskurs 5 utför en läsförståelseuppgift. LÄS MER

  4. 19. ”Tankarna finns” : Lässtrategier och textsamtal inom skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet – fyra lärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Valentina Ciampi; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; undervisning; lässtrategier; textsamtal; språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks fyra lärares arbete med lässtrategier och textsamtal inom läsförståelse av skönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk, med utgångspunkt i deras berättelser. Lärarna jobbar på språkintroduktionsprogrammets olika nivåer. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin för lärande. LÄS MER

  5. 20. Collaborative Strategic Reading som modell för att främja elevers läsförståelse och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jutta Harbich; Anna Rodrick Cengic; [2023]
    Nyckelord :Collaborative Strategic Reading; läsförståelse; lässtrategier; delaktighet; tillgänglig undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER