Sökning: "läsförståelse matematiksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden läsförståelse matematiksvårigheter.

  1. 1. Vad står det i uppgiften? – Sex lärares upplevelser av elevers matematiksvårigheter relaterat till läsförståelse.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Svantesson; [2022-06-29]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiksvårigheter; läsförståelse; textuppgifter.;

    Sammanfattning : In math class pupils meet different types of tasks. Some of the tasks are word-problems or problem-solving tasks that require that the pupils read and comprehend texts to understand what their assignment involves. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; text assignments; mathematical difficulties; reading difficulties; reading comprehension; mathematical abilities; working memory; Matematik; textuppgifter; matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse; matematiska förmågor; arbetsminne;

    Sammanfattning : Vid arbete med matematiska textuppgifter krävs det en god läsförmåga, läsförståelse och ett bra arbetsminne. Om en elev har brister såväl i läsningen som i arbetsminnet resulterar det i stora svårigheter när arbete med matematiska textuppgifter sker. LÄS MER

  3. 3. Hur årskurs 1 elevers läsförmåga påverkar deras matematikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Karlsson Hallström; [2018]
    Nyckelord :matematik; lässvårigheter; avkodning; lässtrategi;

    Sammanfattning : Forskning visar att de främsta orsakerna till felaktiga lösningar på problemlösningsuppgifter är att eleverna inte förstår innehållet i texterna. I denna studie är det övergripande syftet att undersöka om det finns ett samband mellan elevers lässvårigheter och matematikinlärning. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares upplevelser om elevers lässvårigheter i matematiken på högstadiet och på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ingela Holm; Linda Flodén Linda Flodén; [2018]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Enligt olika PISA-undersökningar under flera år har elevers matematikkunskaper fortsatt att sjunka. Enligt undersökningarna finns det ett högt samband mellan läsning och matematik. Matematik finns överallt och är viktigt i dagens skola. Det är av stor betydelse att eleverna får det lässtöd de behöver i matematiken. LÄS MER

  5. 5. Dyskalkyli hos elever : Kännetecken, orsaker och arbetssätt

    L3-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Stephanie Bygghammar; Blomberg Lisa; [2014]
    Nyckelord :Dyscalculia; Dyskalkyli; bristande taluppfattning; aritmetiska svårigheter; specifika matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är ett konsumtionsarbete som berör ämnet dyskalkyli inom matematik. Arbetet består av tre frågeställningar som ska svara på frågorna: hur dyskalkyli kännetecknas, vad det finns för bidragande orsaker samt hur läraren kan arbeta med elever som har dyskalkyli. LÄS MER