Sökning: "läsförståelse mellan könen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läsförståelse mellan könen.

  1. 1. Att läsa och faktiskt förstå : en mixed method-studie om elevprestationer i läsförståelse utifrån faktorerna modersmål och kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Joel Waara; [2022]
    Nyckelord :reading comprehension; multilingualism; mother tongue; national tests; students’ performances; luetunymmätäminen; monikielisyss; äidinkieli; valtakunnalliset kokeet; oppilassaavutukset; läsförståelse; flerspråkighet; modersmål; nationella prov; elevprestationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur Haparanda kommuns sjätteklassare presterar på de nationella provens läsförståelsedel. Studien syftar även till att synliggöra skillnader i dessa prestationer utifrån om eleverna är enspråkiga eller flerspråkiga samt utifrån kön. LÄS MER

  2. 2. Datoranvändning och läsförståelse : Samband mellan svenska fjärdeklassares tidsåtgång till datorbaserade aktiviteter och deras resultat i läsförståelsetesterna PIRLS och ePIRLS 2016

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joel Nygård; Anna Nordkvist; [2019]
    Nyckelord :Digital läsförståelse; traditionell läsförståelse; datoranvändning; datorspelande; internetanvändning; kön;

    Sammanfattning : Denna studie syftar att undersöka samband mellan svenska fjärdeklassares tidsåtgång på olika datorbaserade aktiviteter och deras resultat på de internationella läsförståelsetesterna PIRLS och ePIRLS. Studien undersöker även om eventuella samband skiljer sig beroende på vilken datoraktivitet som avses samt om det finns några skillnader mellan könen. LÄS MER

  3. 3. Den förlorade pojken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicole Lindborg; [2017]
    Nyckelord :betyg; genus; grundskola; individualisering; kön; litteracitet; resultatskillnader; samhällspåverkan; språk; svenska;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att undersöka anledningar till resultatskillnader mellan pojkar och flickor inom svenskämnet. Vi har kontinuerligt under vår ämneslärarutbildning observerat och fått ta del av genomgående resultatskillnader mellan pojkar och flickor på högstadie- och gymnasienivå. LÄS MER

  4. 4. Könsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pavel Danilov; [2015]
    Nyckelord :matematik; kön; genus; prestation; prestation på p;

    Sammanfattning : Problemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer kravbåde på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka eneventuell förekomst av skillnader mellan tjejer och killar i deras prestationer under ett provtillfälle med avseendepå läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Vad påverkar läsförståelse? : Genus och andra tänkbara faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Anna Dahl; Michaela Lindskog; [2014]
    Nyckelord :reading comprehension; gender.; läsförståelse; genus; genusperspektiv; PISA; PIRLS.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgörs av en litteraturstudie som skildrar förhållandet mellan läsförståelse och genus i skolan, där syftet är att undersöka skillnader mellan könen samt vilka faktorer som kan påverka. Vi har valt att utgå från följande frågeställningar: Hur ser sambandet ut mellan läsförståelse och genus i skolan? Vilka faktorer påverkar läsförståelsen, i synnerhet hos pojkar? Tillvägagångssättet för att hitta relevant material har varit att använda oss av söktjänster som tillhandahåller vetenskaplig och pedagogisk forskning. LÄS MER