Sökning: "läsförståelse observation"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden läsförståelse observation.
1. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Lärandeaktiviteters inflytande på läsförståelse och resonemangsförmåga i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : In previous research it has been concluded that mathematical texts more often than not test a students reading comprehension rather than their mathematical knowledge. It has also been concluded that in order to promote language learning in the mathematics classroom the teacher has a great responsibility to not only make the oftentimes abstract mathematical key concepts clear and understandable but also the concepts, methods, calculations and operational rules. LÄS MER
3. Lärares praktiska arbete med utveckling av elevers läsförståelse : En kvalitativ studie om betydelsen av sociokulturellt betingade förkunskaper och erfarenheter i relation till elevers läsförståelse i årskurs 4–6
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Introduction and aim: Culturally and socially conditioned prior knowledge of text content can constitute a significant factor for teaching reading comprehension. This relationship is made visible and has gotten more consideration in education. LÄS MER
4. En studie om engelskundervisning på lågstadiet : hur lärare ser på litteratur och tidig språkinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur svenska lågstadielärare ser på tidig språkinlärning, särskilt när det gäller engelskundervisning, samt huruvida litteratur i vid bemärkelse används av dem och, om ja, vilken typ och på vilket sätt. Detta gjordes med hjälp av klassrumsobservationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER
5. Interaktiv högläsning som kontext till ordförrådsutveckling bland elever i språklig sårbarhet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKramer, Charlotte (2020). Interaktiv högläsning som kontext till ordförrådsutveckling bland elever i språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER