Sökning: "läsförståelse och hörförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden läsförståelse och hörförståelse.

  1. 1. Läs- och hörförståelsen i relation till den inre bilden. : Den inre bildens betydelse för läs- och hörförståelse hos elever i årskurs 4 och 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Berg; Jennii Johansson; [2023]
    Nyckelord :Hörförståelse; Läsförståelse; Inferenser; Dual Coding Theory. Lässtrategier;

    Sammanfattning : Studien är både kvalitativ genom klassrumsanteckningar och semistrukturerade intervjuersamt kvantitativt genom läs- och hörförståelsetester. Syftet med examensarbetet är attbelysa elevers upplevelse av högläsning och egen tyst läsning i årskurs 4 och 5 inomsvenskämnet i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Förmågornas fördelning i engelska läroböcker för årskurs 3 : deras möjliggörande av språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Paulina Svanbäck; [2023]
    Nyckelord :engelskundervisning; hörförståelse; läromedelundersökning; läsförståelse; skrivutveckling; talutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att åskådliggöra hur de fyra förmågorna, skriva, höra, läsa och tala är fördeladei engelskläromedel för åk 3, men även hur utmanande uppgifterna är för eleverna. I enkvantitativ metod granskades läromedlen, Magic! 3, Join the quest 3, Champ 3 och LearnEnglish: Third book. LÄS MER

  3. 3. Det är dags att börja lyssna nu... : En experimentell studie om ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2023]
    Nyckelord :Ljudbok; läsförståelse; hörförståelse; koncentration; flyt; andraspråk; läsförmåga; genre; motivation; gymnasieelever; experiment; lässvaga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en experimentell design undersöka ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever. De senaste PISA-resultaten har visat att elever brister i läsförståelse. För att ändra denna trend och höja elevers läsförståelse behöver nya metoder prövas och utvärderas. LÄS MER

  4. 4. ”Textsamtal är en nödvändighet för att barnen ska kunna utvecklas” - En undersökning utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Cecilia Löfroth; Hanna Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; mellanstadiet; stöttning;

    Sammanfattning : I denna studie har lärares arbete med textsamtal i samband med skönlitterär högläsning undersökts. Skolinspektionen har genomfört en granskning där det framkom att det läsfrämjande arbetet på skolorna minskar och att det var en brist på samtal om text. LÄS MER

  5. 5. Att läsa med öronen : Forskningsöversikt om ljudbokens effekt på läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2022]
    Nyckelord :Ljudbok; Ljudböcker; Förståelse; Läsförståelse; Hörförståelse; Motivation; Ordförråd; Vokabulär; Flyt; Läsflyt; Hörflyt; Elever;

    Sammanfattning : Lärare, forskare och PISA-resultat vittnar om att ungdomar läser mindre och mindre och läsförståelsen sjunker bland elever i svensk skola. Baserat på vår tolkning av Skolverkets styrdokument genom det vidgade textbegreppet skymtas en öppning för användandet av ljudboken i undervisning. LÄS MER