Sökning: "läsförståelse och musik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden läsförståelse och musik.

  1. 1. Att utveckla läsning genom musik : En litteraturstudie om läsutveckling med hjälp av musik som ett pedagogiskt redskap i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Johansson Julia; Wixtröm Fanny; [2020]
    Nyckelord :musik; ordförråd; avkodning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Läsning är en förmåga som alla elever behöver utveckla för att kunna tillägna sig kunskaper och för att kunna orientera sig i ett komplext informationssamhälle. Många elever uppvisar dock svårigheter i utvecklingen av läsningens delkomponenter, vilket kan ses som problematiskt. LÄS MER

  2. 2. Dyslektikers kreativitet i samspel med kunskap : Att arbeta med estetiska ämnen för att nå framgång och utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Yaakob Saliba; Tim Ellsén; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; estetiska ämnen; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende; självkänsla och fonologisk medvetenhet.;

    Sammanfattning : Dyslektiker har en fallenhet för att tänka visuellt istället för att tänka alfabetiskt. Genom att ha detta i åtanke kan en lärare använda sig av estetiska ämnen för att underlätta för en dyslektikers läs- och skrivinlärning. Musik hjälper elever med deras språkförståelse, fonologiska medvetenhet och läsinlärning. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse och estetiska uttrycksformer : En litteraturstudie om sambandet mellan läsförståelse och multimodalt eller estetiskt textarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Blomén; Rebecka Anderberg; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; estetiska uttrycksformer; multimodalitet; meningsskapande; språkligheters status;

    Sammanfattning : Många elever uppvisar svårigheter i utvecklingen av sin läsförståelse, vilket är oroande då denna förmåga kan ses som avgörande för det fortsatta lärandet och ett fungerande samhällsliv. Både styrdokument och tidigare forskning belyser vikten av att erbjuda elever en variation av uttrycksformer att visa sin förståelse på, inklusive estetiska uttrycksformer såsom bild, drama och musik. LÄS MER

  4. 4. A study of how tempo in music affects reading comprehension when consuming written news on a smartphone

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tania Christensen; Tobias Hansson; [2018]
    Nyckelord :background music; reading comprehension; smartphone; tempo; written news; bakgrundsmusik; läsförståelse; smarttelefon; tempo; nyheter;

    Sammanfattning : This study examines how tempo of background music affects reading comprehension when consuming written news on a smartphone. It has taken inspiration from a study conducted in 2002 which investigated how tempo in music affects reading comprehension when reading news on a pocket computer in a distracting environment. LÄS MER

  5. 5. Att läsa på, mellan och bortom raderna : - Litteracitet och påverkansfaktorer för nyanlända

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Nordström; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; språkintroduktion; litteracitet; läsförståelse; psykiskt mående; känsla av sammanhang KASAM ;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läsförståelse, litteracitet och psykisk mående ser ut förgruppen nyanlända på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram. Syftet med studien harvarit att bidra till förståelsen av de här faktorernas betydelse för elevers skolframgång ochanpassning till svenska skolan. LÄS MER