Sökning: "läsförståelse so ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läsförståelse so ämne.

  1. 1. Klart vi ska prata om det! : en litteraturstudie som bygger på boksamtalets inverkan på elevers läsförståelse i åldrarna 6-9 år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Blomström; Agnes Kramer; [2020]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; lässtrategier; samtalsmetoder; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en viktig faktor för att kunna ta del av innehållet i en bok och skapa förståelse för hur händelser hänger ihop med varandra eller hur det kommer sig att de sker efter varandra. Mening och förståelse skapas när elever får lyssna och samtala med varandra eller med lärare. LÄS MER

  2. 2. Aktiv läsundervisning : En studie av hur lärare stöttar elevers förståelse av faktatexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Katarina Stenmo; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; factual texts; activ reading instruction; Grade 4-6; Läsförståelse; lässtrategier; faktatexter; aktiv läsundervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Flera internationella kunskapsmätningar i följd har visat på att svenska elevers läsförståelse av faktatexter har blivit sämre. Debattörer och forskare har skapat en debatt om hur undervisningen bör gå till för att förändra den nedåtgående trenden. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofie Ahlbom; Kristina Hansson; [2015-06-02]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur lärare arbetar med läsförståelsestrategier i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Texter, strategier och stöd i läsförståelseundervisning : En studie av hur lärare i årskurs 4 - 6 arbetar med att stärka elvers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Diana von Börtzell-Szuch; [2015]
    Nyckelord :Läsförståelse; lässtrategier; val av text; stöd i läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : Då svårigheter med att förstå innehåll i text är ett vanligare problem än avkodningssvårigheter efter den första läsinlärningen, är det intressant att undersöka hur läsförståelseundervisningen är utformad för att stärka och stödja elevers läsförståelseutveckling. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 4 – 6 väljer ut texter och undervisar i läsförståelse för att stärka de elever som kämpar med sin läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. En läsande klass: En studie om hur SO begrepp undervisas inom tre nivågrupperingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ajla Bijedic; Stina Bjurnemark; [2015]
    Nyckelord :En läsande klass; läsförståelse; nivågruppering; undervisning;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett aktuellt ämne i skolan. Det finns många olika teorier kring läsförståelse och hur det skall individanpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER