Sökning: "läsförståelse stöttning andraspråkselever"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läsförståelse stöttning andraspråkselever.

  1. 1. Boksamtal för att främja andraspråkselevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gry Duvander; Aleksandra Bogeska; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselev; Boksamtal; Literacy; Läsförståelse och Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och utforska hur boksamtal uppfattas och tillämpas i undervisningen för att främja läs- och språkutveckling hos andraspråkselever. Frågeställningen som ligger till grund för vår studie är följande: Hur upplever F-3 lärare att boksamtalet gynnar andraspråkselevers läsförståelse? Upplever lärare att boksamtalet är en språkutvecklande aktivitet? För att få svar på vår frågeställning utgår vi från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar inte bara om att kunna läsa" : En studie om att stötta andraspråkselevers läsutveckling i helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Prim; Klaudia Borsukiewicz; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; avkodning; helklassundervisning; läsförståelse; läsutveckling; ordförråd; stöttning; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka och synliggöra lärares upplevelser av att stötta läsutveckling hos andraspråkselever i helklassundervisning. För att ytterligare fördjupa förståelsen för lärares upplevelser av att undervisa andraspråkselever har vi intresserat oss för vilka framgångsfaktorer och behov lärare ser i den egna verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Andraspråkselevers språkutveckling i svenska med stöd av digitala hjälpmedel respektive elevernas modersmål : En kvalitativ studie om hur digitala hjälpmedel respektive andraspråkselevers modersmål används som en resurs i undervisningen för att stötta elevernas språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erika Wiklund Jilek; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; stöttning; språkutveckling; läsförståelse.;

    Sammanfattning : På grund av det stora antal människor som invandrat till Sverige på senare tid finns det idag ett stort antal människor i samhället som inte har svenska som sitt modersmål. Samtidigt har skolan ett ansvar att lära elever som har annat modersmål än svenska det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i andraspråksklassrummet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linda Qvarnström; [2018]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsförståelse;

    Sammanfattning : Att läsa och arbeta med skönlitteratur är ett obligatoriskt moment i svenska som andraspråk på gymnasiet och kräver därför förmåga att läsa litterära texter. Studier har visat att elever med annat förstaspråk än svenska presterar sämre på läsförståelsetester jämfört med elever med svenska som förstaspråk när det gäller såväl litterära texter som informationstexter. LÄS MER

  5. 5. Nästa år jag ska få G i svenska - en intervjustudie med andraspråkselever på gymnasiet

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Berit Nordquist; [2011]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; gymnasieelever; interferens; interaktion; läsförståelse; persiska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka tre andraspråkselevers situation på gymnasiet. De tre eleverna kommer från Afghanistan, och deras hemspråk dari är en dialekt av persiskan. En fråga var huruvida interferens från hemspråket kunde märkas i elevernas skriftliga och muntliga svenska. LÄS MER