Sökning: "läsförståelse vuxna"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden läsförståelse vuxna.
1. The Impact of Social Support, Age, and Education in Second Language Acquisition of Adults
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : The topic of second language learning is frequently discussed in linguistics and social science, and several factors differentiate between second language learning in children and adults. Adults are faced with additional complications when learning a new language, including social factors, exposure to natural learning situations, and neurobiological factors. LÄS MER
2. Barns läsvanor : Vilken betydelse har vuxna för barns läsvanor?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att se om barns läsvanor har förändrats genom året och vilken betydelse vuxna och högläsning har för barns läsvanor. Studien gör med enkäter, interjuver och tidigare forskning. LÄS MER
3. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER
4. Utmaningar i Läsförståelse För Vuxna Flerspråkiga Elever: : Skriftliga och muntliga strategier inom engelskundervisning, grundläggande nivå
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien belyser läsförståelsen under tre veckors undervisning från en tjugo veckors planering i engelska vid vuxenutbildningen, grundläggande nivå, där kursens struktur och innehåll ordnades efter förmågorna tala, skriva och läsa. De frågor som sökts svar på i första hand var på vilket sätt innehåll, undervisningsmetod och typ av stöttning kan stärka läsförmågan för vuxna elever med invandrarbakgrund, samt på vilka sätt läsförståelse kan bedömas. LÄS MER
5. En studie om närundervisningens betydelse i samband med läsförståelse hos vuxna elever inom distansundervisning i samband med Coronapandemin jämfört med närundervisning : En undersökning av läsförståelse i samband med romanläsning på distans
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att jämföra elevers förmåga att tillämpa olika lässtrategier i distansundervisning jämfört med närundervisning. Studien har gjorts på en kurs i grundläggande svenska inom den kommunala vuxenutbildningen där elever har läst en roman och besvarat tillhörande instuderingsfrågor. LÄS MER