Sökning: "läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 1054 uppsatser innehållade ordet läsförståelse.

  1. 1. KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sonja Nagel; Filip Sunnemar; [2019-08-07]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; textpresentation; bildorganisation; arbetsminne; interaktionseffekt; läsförståelse; subjektiv upplevelse;

    Sammanfattning : Cognitive load theory is a well studied theory based on intrinsic, extraneous and germane load, three types of cognitive load that affects working memory. Multiple studies have been conducted, suggesting that factors such as presentation and organisation of information, previous knowledge and the difficulty level of information affects cognitive load. LÄS MER

  2. 2. Påverkan av inlärningsstrategier vid ordinlärning. En studie om ordinlärning i svenska som andraspråk av ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Saadat Karimi; [2019-02-12]
    Nyckelord :ordinlärning; inlärningsstrategier; ordkunskap; akademiska ord; inre struktur; yttre struktur; abstrakta ord;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ordinlärning i svenska som andraspråk hos ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet (SI) vid en gymnasieskola i en mellanstor kommun i Sverige. Undersökningens fokus ligger på ordinlärningen och påverkan av inlärares ordinlärningsstrategier vid denna process. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur som pedagogiskt redskap : En kvalitativ studie om hur fem lärare bearbetar skönlitteratur och lässtrategier i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anneli Granqvist; Sandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :läromedel; läsförståelse; lässtrategier; skönlitteratur; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie berör skönlitteraturens plats i undervisningen och hur man genom den skönlitterära läsningen kan stimulera elevers läsförståelse. Studiens syfte är att undersöka hur några lärare går tillväga när de väljer skönlitterära texter till undervisningen, samt vilka lässtrategier de använder sig av för att utveckla elevers läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Att läsa och förstå : En kvalitativ studie som fokuserar på hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Axel Fast; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension; reading; reading comprehension strategies; development of reading comprehension; Läsförståelse; läsning; läsförståelsestrategier; utveckling av läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning. Sveriges resultat i PISA (2015) visar att läsförståelsen går att utveckla. För att öka PISA-resultaten krävs det att svenska lärares kompetens inom läsförståelse stärks. LÄS MER

  5. 5. Didaktiska möjligheter för inkluderande läsundervisning i årskurs 7–9 : En studie av fem svensklärares uppfattningar om hur de arbetar för att stödja alla elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Seifors; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; didaktik; läsundervisning; didaktisk inkludering; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar förebyggande specialpedagogiskt och didaktiskt arbete med fokus på hur lärare anpassar undervisningen i läsning för att stödja alla elevers läsutveckling. Utifrån den gemenskapsorienterande definitionen av inkludering och didaktisk inkludering undersöker studien hur ämneslärare i svenska beskriver att de arbetar för inkluderande läsundervisning. LÄS MER