Sökning: "läsförståelsemodeller"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet läsförståelsemodeller.

  1. 1. Hur undervisar lärare i läsförståelse? : En studie om vilka strategier lärarna använder och tydliggör i sin läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thea Aronsson; Emelie Karmefors; Erica Pantzar; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsemodeller; reciprocal teaching; simple view of reading; Snows modell;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare undervisar i läsförståelse. Vi vill skapa oss en uppfattning om hur läsförståelsen utformar sig i årskurserna 1-3. LÄS MER

  2. 2. Arktibus ögon : En läromedelsanalys med fokus på läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Olsson; Anna Olofsson; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; läromedel; innehållsanalys; Arktibus ögon; svenska; årskurs 1; läsförståelse; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; transactional strategies instruction; concept-oriented reading instruction; styrdokument; litteraturstudie; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Examensarbetet är en läromedelsanalys där syftet är att undersöka hur ett läromedel iämnet svenska för årskurs 1 förhåller sig till läsförståelsestrategier. I arbetet undersöks vilka läsförståelsestrategier som framkommer i läromedlet Arktibus ögon, hur de strategi­erna kan kopplas till forskningsbaserade modeller som utvecklar läsförståelse och hur läromedlet stämmer överens med läroplanens kunskapskrav för läsförståelse i slutet av årskurs 1. LÄS MER

  3. 3. Det var en gång... : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med högläsning i årskurserna F–3 för att utveckla elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Sandra Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading aloud; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur lärare arbetar med högläsning inom ämnet svenska för att utveckla elevers läsförståelse i årskurserna F–3. Fem forskningsfrågor ställdes utifrån syftet: Vilket arbetssätt använder lärare för att utveckla elevers läsförståelse i samband med högläsning? Vilka läsförståelsemodeller använder lärare för att utveckla elevers läsförståelse i samband med högläsning? Vilka likheter finns mellan lärares sätt att arbeta med högläsning? Vilka skillnader finns mellan lärares sätt att arbeta med högläsning? Vad har lärare för attityd till högläsning? Studien har sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelsemodeller : En litteraturstudie om läsförståelsemodeller i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Stina Forsberg; Mona Abyan; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka olika läsförståelsemodeller och hur dessa bidrar till läsförståelse. Litteraturstudiens frågeställningar är följande: Vilka läsförståelsestrategier lärs ut i respektive modell? Hur undervisas eleverna i läsförståelse inom modellerna? Föreliggande litteraturstudie baserad på litteratur som uppfyller arbetets syfte och besvarar dess frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategier och undervisningsmodeller : En kvalitativ studie om verksamma lärares syn på lässtrategier samt modeller för läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Kristine Pamenter; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading instruction; reading comprehension models; Läslyftet; En läsande klass; primary school; Läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning; läsförståelsemodeller; Läslyftet; En läsande klass; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lässtrategier och modeller för läsförståelseundervisning. Syftet med studien är att undersöka vilken modell eller vilka modeller lärare använder sig av i sin undervisning för att utveckla elevers läsförståelse samt hur lässtrategier integreras i dessa modeller. LÄS MER