Sökning: "läsförståelseproblem"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet läsförståelseproblem.

  1. 1. Passiva konstruktioner i lärobokstexten. En frekvensbaserad textanalys av en lärobok i Svenska som andraspråk 1-3 i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristina Frid; [2016-07-12]
    Nyckelord :passiva konstruktioner; skolspråk; lärobok; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen vill beskriva vilka karaktärer passiva konstruktioner har i en lärobok i Svenska som andraspråk för att se vilka konsekvenser karaktäristiken av konstruktionerna kan ha för undervisningen i ämnet. Grunden för uppsatsens undersökningar är att lärare måste vara medvetna om det språkbruk som finns i sitt ämne, såväl på lektionen såsom i läroboken. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i läsförståelse. : En kvalitativ studie om lärares reflektioner kring och undervisning i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Molly Gäfvert; [2015]
    Nyckelord :Poor comprehenders; reading comprehension; reading comprehension teaching; reading comprehension strategies; Specifika läsförståelseproblem; läsförståelse; läsförståelseundervisning; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers in grades 1-3 work with reading comprehension in the classroom. This essey will further analyze how they describe the concept poor comprehenders and how they discover if a pupil have bad reading comprehension. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i åk 4-6 : Lärares högläsning som redskap för elevers lärande med fokus på elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Anängen; [2014]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; anpassning; inkludering; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva lärares skönlitterära högläsning i åk 4-6 med fokus mot elevers möjligheter för lärande. Särskild uppmärksamhet riktas mot möjligheter för lärande för elever i behov av särskilt stöd.   Studien har en kvalitativ ansats och utgår från ett sociokulturellt samt ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Är läsförståesle något att räkna med? : om kopplingen mellan läsföreståelse och matematikkunskaper

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Fredrik Lindholm; [2007]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läsförståelse; matematiksvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns någon koppling mellan läsförståelseproblem och matematiksvårigheter. En inledande teorigenomgång visar på olika sorters svårigheter med läsning och matematik samt listar olika orsaker till dessa svårigheter. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse ur elevperspektivElevintervjuer skolår 2 - 6

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Ingemo Hansson; Christel Lennartsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom samtal undersöka vilka uppfattningar och upplevelser elever i läsförståelseproblem har kring sin läsning Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med femton grundskoleelever, skolår två till sex. Eleverna såg läsning som en mekanisk aktivitet. LÄS MER