Sökning: "läsförståelseprov"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet läsförståelseprov.

  1. 1. ChatGPT as an assistive technology to enhance reading comprehension for individuals with ADHD

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ronya Tamdjidi; Dante Pagès Billai; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; assistive technologies; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD; artificial intelligence; reading comprehension;

    Sammanfattning : Recent advances in artificial intelligence and natural language processing have led to the development of new assistive technologies for people with disabilities. This study builds on these advancements to investigate whether the AI-driven chatbot ChatGPT can assist individuals with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in better comprehending and recalling written text. LÄS MER

  2. 2. Att läsa och faktiskt förstå : en mixed method-studie om elevprestationer i läsförståelse utifrån faktorerna modersmål och kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Joel Waara; [2022]
    Nyckelord :reading comprehension; multilingualism; mother tongue; national tests; students’ performances; luetunymmätäminen; monikielisyss; äidinkieli; valtakunnalliset kokeet; oppilassaavutukset; läsförståelse; flerspråkighet; modersmål; nationella prov; elevprestationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur Haparanda kommuns sjätteklassare presterar på de nationella provens läsförståelsedel. Studien syftar även till att synliggöra skillnader i dessa prestationer utifrån om eleverna är enspråkiga eller flerspråkiga samt utifrån kön. LÄS MER

  3. 3. Testa hörförståelse – ska det vara nödvändigt? Tre undersökningar som jämför läsförståelsefärdighet med hörförståelsefärdighet hos avancerade andraspråkstalare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Monica Nyberg; [2018-10-01]
    Nyckelord :läs- och hörförståelse; tal och skrift; andraspråkstestning; Tisus; Staatsexamen NT2; Swedex; GERS;

    Sammanfattning : Till skillnad från andra länders språkliga inträdesprov inför universitetsstudier omfattas inte Tisus (Test i svenska för universitets- och högskolestudier) av något delprov i hörförståelse. I den här uppsatsen diskuteras huruvida ett sådant delprov har en relevant plats på behörighetsgivande kurser och språkprov eller om ett läsförståelseprov kan förväntas räcka för att dra slutsatser om testtagarnas sammanlagda receptiva färdigheter. LÄS MER

  4. 4. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carolina Lidman; [2018-02-06]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; matematik; validitet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER

  5. 5. Nationella läsförståelseprov – på papper eller på skärm? : En studie av elevresultat på digitala läsförståelseprov gentemot pappersbaserade prov

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emelie Magnusson; [2016]
    Nyckelord :reading comprehension; digital tests; national standardized tests; läsförståelse; digitala prov; nationella prov;

    Sammanfattning : Due to the upcoming digitalization of the Swedish schools standardized national tests, the aim of this study is to compare the results of a reading comprehension test on paper versus on computer screen and to examine whether the results differ between boys and girls and between swedish and swedish as a second lanuague students, or not. Previous studies show inconclusive results, some show that students get higher results when taking a test on paper then on computer screen, some show that the results don’t differ between the two medias. LÄS MER