Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Detektiven och spågumman som läsförståelsestrategi : En empirisk studie om elevers strategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Andersson; Emmelie Richthoff; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; reading comprehension test; pre-test; reading comprehension teaching; interview; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelsetest; pre-test; lässtrategiundervisning; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den elevcentrerade empiriska studien var att undersöka lässtrategierna ”läsfixarnas” inverkan på elevers förmåga att förstå och tolka texter. Läsförståelsestrategierna som används i studien är detektiven och spågumman. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande stödstrukturer : En observations- och intervjustudie om lärares arbete med läsning i SO i åk 4–5

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Literacy development; Comprehension strategies; Reading methods; Teaching strategies; Scaffolding; subject specific literacy; classroom interaction; social studies; Språkutvecklande arbetssätt; strukturstöd; läsförståelsestrategier; läsförståelse; stöttning; klassrumsinteraktion; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The curriculum for social studies is designed in a way where knowledge is assessed through the students’ expressive language skills. Much of the knowledge is also expected to be gained through reading. LÄS MER

  3. 3. Att läsa och inte förstå är som att plöja och inte så : En innehållsanalys av läromedel i läsförståelsestrategier och texttyper i svenska för årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Evelina Lundin; [2018]
    Nyckelord :reading comprehension strategies; text types; teaching materials; content analysis; läsförståelsestrategier; texttyper; läromedel; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze four teaching materials in the Swedish subject for students in grade 4 to see the variety of different types of texts and strategies for reading comprehension that are found in the teaching materials.   • What reading comprehension strategies are represented in the study's chosen teaching materials? • What are the similarities and differences between the chosen teaching tools regarding reading comprehension strategies? • What types of texts are present and how much is the variation in the chosen study material of the study?   The result showed that two of the teaching materials contained all the reading comprehension strategies that the study examined. LÄS MER

  4. 4. En intervjustudie kring lärares upplevelser av studieövergången från årskurs 3 till 4 med fokus på elevernas läsutveckling : En intervjustudie kring lärares upplevelser av studieövergången från årskurs 3 till 4 med fokus på elevernas läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Weibahr; Joan Amin Rasoal; [2018]
    Nyckelord :Stadieövergång; läsförståelse; läsutveckling; läsundervisning; lässtrategier; textgenrer;

    Sammanfattning : Det finns elever som upphör att utvecklas i sin läsförståelse vid övergången mellan årskurs 3 och 4 då de möter svårare texter och nya kursplaner som ställer högre kognitiva krav. Syftet med föreliggande studie är att beskriva lärares upplevelse av denna stadieövergång med fokus på elevernas läsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Att förse elever med läsförståelsestrategier : En studie om lärares arbete med materialet från En läsande klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Gabriella Bäck; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; A reading class; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; En läsande klass;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze the teacher's work, opinions and experiences of teaching with material from A reading class. The study is conducted using interviews and observations, and aims to answer how a number of teachers reason about the material they work with to accommodate students with different reading comprehension strategies and to observe how a number of teachers work with this material. LÄS MER