Sökning: "läsförståelsestrategier 4 -6"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden läsförståelsestrategier 4 -6.

  1. 6. ”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Emanuelsson; Lotta Olsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning och om det föreligger några skillnader i uppfattningar mellan svaga och goda läsare. Teori: Studien bottnar i teoretikerna Piaget och Vygotskijs teorier. LÄS MER

  2. 7. Plötsligt stod det där, typ osynligt! : En interventionsstudie om effekten av medvetet arbete med läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Gustafsson; Marit Österholm; [2015]
    Nyckelord :avkodning; En läsande klass ; intervention; läsförståelse; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att, genom en 12 veckor lång intervention bestående av ett medvetet arbete med läsförståelsestrategier, bidra till ökad förståelse av sambandet mellan undervisningsmetod och elevers läsförståelse samt elevers och lärares upplevelse av detta arbete. Interventionen i studien genomfördes med för- och eftertest av både avkodning och läsförståelse, elevenkäter samt samtal med inblandade lärare för att tolka upplevelsen hos dessa två grupper. LÄS MER

  3. 8. Att läsa, samtala och förstå : En observationsstudie kring läsförståelseprocesser i skolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; Katharina Dörenberg; [2014]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; textsamtal; observation; samtalsanalys; läsförståelse; läsförståelsestrategier; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna uppsatas syftade till att observera och undersöka processer kring läsförståelse i klassrum där lärare och elever gemensamt skapar mening kring texter. Studien sökte svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i gemensamma textsamtal och hur samtal kring läsförståelsestrategierinitieras och utvecklas i dialoger. LÄS MER

  4. 9. Strukturerade textsamtal enligt Reciprok undervisning : en interventionssudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Rumar; Hillevi Ylenfors; [2012]
    Nyckelord :textförståelse; läsförståelsestrategier; reciprok undervisning; textsamtal; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna interventionsstudie är att undersöka om explicit undervisning med strukturerade textsamtal enligt reciprok undervisning kan främja elevers förståelse av text samt förmåga att göra egna sammanfattningar. Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella och det pragmatiska perspektivet, där lärande genom praktisk handling och interaktion med andra står i fokus. LÄS MER

  5. 10. Läsundervisning med förståelse : En studie i hur sex lärare i skolår 3 och 4 undervisar i och om läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Ahlgren; Carola Leijthoff; [2011]
    Nyckelord :läsförståelseundervisning; läsförståelsestrategier; skolår 3 och 4; observation; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om och hur lärare undervisar i läsförståelse. Vi vill få en uppfattning om hur undervisningen i läsförståelse kan gestalta sig i skolår 3 och 4. LÄS MER