Sökning: "läsförståelsesvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet läsförståelsesvårigheter.

  1. 1. Speciallärares och specialpedagogers beskrivningar av och arbete med läsförståelse på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anette Ekman; Matilda Egrér; [2023]
    Nyckelord :avkodning; främjande arbete; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelsesvårigheter; speciallärare; specialpedagog; undervisning; ;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om hur några speciallärare och specialpedagoger beskriver sin förståelse av och sitt arbete med läsförståelse på lågstadiet. Läsförståelse valdes som ämne då det finns en viss kunskapslucka i det specialpedagogiska fokuset kopplat till läsförståelse på lågstadiet. LÄS MER

  2. 2. Samtal, organisation och tid : Stöd i läsförståelse till elever med autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Lindahl; Fanny Varg; [2023]
    Nyckelord :Autism; läsförståelse; specialundervisning; läsförståelsesvårigheter; autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Elever med autismspektrumtillstånd (AST) som går i traditionell skolklass utan stöd kan bli socialt segregerade och uppleva skoltillvaron som övermäktig. Det vanligaste skälet tycks vara bristande anpassningar och stöd samt låg kompetens kring elever med AST. LÄS MER

  3. 3. Hur ser undervisning ut för elever med AST? : En studie hur pedagoger kan stödja läsförståelseutveckling hos elever med autismspektrumtillstånd genom att anpassa undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Holm Larsson; Eva-Lena Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd AST ; exekutiva funktioner; kunskap; lärmiljö; läsförståelse; resurser; stöd; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och förstå text är en individuell rättighet som påverkar människors möjligheter i livet. Enligt Skollagen ska utbildningen beakta varje enskilt barns behov och ge stöd så att varje barn kan utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Läsförmåga hos 10-åriga barn med unilateral läpp-käk-gomspalt

    Master-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Hilma Norberg; Ronja Sommersdorf; [2021]
    Nyckelord :logopedi; läpp-käk-gomspalt; läsförmåga; läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund  I dagens samhälle är läsning en bärande förmåga. Barn med läpp-, käk- gomspalt kan ligga i riskzonen för lässvårigheter på grund av komorbiditet mellan tal- språk- och lässvårigheter. Få studier på området har genomförts i svensk kontext. LÄS MER

  5. 5. Läsförtåelse hos elever i läsförståelsesvårigheter : En kvalitativ studie av arbetssätt som några lärare använder för att hjälpa elever att bättre förstå vad de läser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madonna Paulos; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER