Sökning: "läsförståelseundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 133 uppsatser innehållade ordet läsförståelseundervisning.

  1. 16. Hur ser undervisning ut för elever med AST? : En studie hur pedagoger kan stödja läsförståelseutveckling hos elever med autismspektrumtillstånd genom att anpassa undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Holm Larsson; Eva-Lena Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd AST ; exekutiva funktioner; kunskap; lärmiljö; läsförståelse; resurser; stöd; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och förstå text är en individuell rättighet som påverkar människors möjligheter i livet. Enligt Skollagen ska utbildningen beakta varje enskilt barns behov och ge stöd så att varje barn kan utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  2. 17. Läsförståelseundervisning på högstadiet : ”Bara man nöter på blir eleverna bättre läsare, övning ger färdighet, det vet alla”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Silow; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; svensklärare; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : God läsförståelse är att betrakta som en nyckelförmåga i det moderna samhället. Grundskolan bär ett mycket stort ansvar i att ge sina elever rätt förutsättningar för att utveckla läsförståelseförmågan. LÄS MER

  3. 18. Grupparbete i läsförståelseundervisning : En litteraturstudie om grupparbete i läsförståelse i svenskundervisningen i årkurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; Linda Kellett; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; grupparbete; årskurs F-3; lärarperspektiv; läsutveckling;

    Sammanfattning : Forskning idag menar att grupparbete är en undervisningsmetod som främjar elevers sociala och ämneskunskapsmässiga förmågor. Det är därför viktigt att lärare är väl medvetna om grupparbetets många fördelar och hur grupparbetet bör läggas upp. LÄS MER

  4. 19. Elevperspektiv på lässtrategier och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Linnea Nilsson; Lisa Olsen; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsförståelse; Lässtrategier; Meningsskapande; Metakognition.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska är att ta reda på elevers erfarenheter av läsförståelse samt användning av lässtrategier, med koppling till formatet. Följande frågeställningar har utgjort arbetets grund: Vilka erfarenheter har elever av att arbeta med läsförståelse och vad upplever de att de behärskar för strategier? Vilken uppfattning har elever av sin läsförståelse i relation till formatet de läser i? För att besvara dessa frågeställningar valde vi att genomföra en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  5. 20. Läsförståelseundervisning i ett klassrum med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tove Berglund; Sarah Persson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; flerspråkiga elever; flerspråkighet; lågstadielärare; F-3; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattningar av undervisning i läsförståelse i ett klassrum med flerspråkiga elever. Syftet med den här studien är att undersöka verksamma lärares uppfattningar om gynnsam undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3 i ett klassrum med flerspråkiga elever som följer kursplanen i svenska. LÄS MER