Sökning: "läsfrämjande verksamhet"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden läsfrämjande verksamhet.

  1. 16. Fritidshemmets arbete med elevers läsintresse : En studie om en del av fritidshemmets kompletterande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Filip Klevtun; Daniel Moberg; [2018]
    Nyckelord :Läsintresse; fritidshem; fritidshemslärare; digitala verktyg; skola; litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidshemmets möjligheter att komplettera skolan i skapandet av och genom att bidra till ett läsintresse hos eleverna. Studiens metod byggde på individuella och semistrukturerade intervjuer med fem fritidshemslärare på fem olika fritidshemsavdelningar, varav två avdelningar på en skola och tre på en annan skola. LÄS MER

  2. 17. Dalaprojektet 1956-1958 : Greta Renborgs bokpropaganda i bibliotekshistorisk belysning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Örjan Westberg; [2018]
    Nyckelord :History of Libraries; 1950s; Reading Promotion; Extension Work Libraries ; Dalarna Sweden ; bibliotekshistoria; 1950-tal; läsfrämjande verksamhet; uppsökande verksamhet bibliotek ; Dalarna;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to compile and analyze librarian Greta Renborg’s book propaganda in the Dalarna region of Sweden 1956–1958. The overall theoretical perspective is contextual, focusing on the concepts structure and actor. LÄS MER

  3. 18. "Jag har hittat en bok!" : En studie om skolors klassbesök på bibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linus Falk; [2018]
    Nyckelord :Läsfrämjande verksamhet; bibliotekspedagogik; barns läsande; läslust; läsintresse; folkbibliotek; skolbibliotek; barnbibliotek;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the role of class visits to public- or school-libraries during school hours, regarding students of ages 7- 10. The research is founded on a case study on Burträsk library, and uses qualitative interviews with librarians and teachers at the nearby elementary school, and non-intrusive observations of class visits. LÄS MER

  4. 19. Vad säger barnen? : En studie av 9-12-åringars upplevelser av bokcirklar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Chen Lin; [2017]
    Nyckelord :Läsfrämjande verksamhet; folkbibliotek; barn; bokcirklar; läsecirklar;

    Sammanfattning : The thesis focuses on the book club for children aged 9 to12 years.The objectives of the work are to investigate the meanings of thebook club activities for children at this age and to find out thechildren’s experience. The work is also linked to their readinginterest, what kind of books they prefer and how they choose their books. LÄS MER

  5. 20. Högläsning i Förskolan : För en mysig stund eller för språkutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Lindgren; Evelina Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :Educator; reading rest; dialogue; fiction; care and learning; Pedagog; läsvila; samtal; skönlitteratur; omsorg och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få kunskap om pedagogers inställning till, samtuppfattning om högläsning som företeelse i förskolan. Vi har undersökt hur och i vilketsyfte högläsning används i förskolan samt vilken uppfattning förskollärare har om högläsningensbetydelse för barns språkutveckling. LÄS MER