Sökning: "läsfrämjande"

Visar resultat 21 - 25 av 244 uppsatser innehållade ordet läsfrämjande.

  1. 21. Att väcka läslust : Lärarnas erfarenheter av motiverande metoder och faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Balic; Lejla Fejzulovska McDaniel; [2023]
    Nyckelord :Läsengagemang; läsfrämjande; läsförmåga; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att ungdomars läsvanor har förändrats vad gäller skönlitterär läsning är detta examensarbetes syfte att undersöka vilka läsfrämjande metoder lärare använder i sin undervisning i syfte att väcka läslust samt deras upplevelser kring hur deras arbete stimulerar elevers läsmotivation. Syftet är också att undersöka vilka upplevelser läraren har av andra faktorer som kan komma att påverka elevers läsmotivation. LÄS MER

  2. 22. ”Antingen gör vi detta eller så blir det inget” : En undersökning om folkbibliotekens digitala programverksamhet under pandemins restriktioner

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anita Hansen; [2023]
    Nyckelord :Digital programverksamhet; digitalisering; läsfrämjande; folkbibliotek; pandemin;

    Sammanfattning : The study intends to create and contribute to knowledge about how public libraries in Sweden have developed their digital reading promotion in a time characterized by pandemic restrictions. This has been achieved by the study being based on semi-structured interviews with representatives of 8 Swedish public libraries around the country. LÄS MER

  3. 23. Läslust i klassrummet : En litteraturstudie om vilka faktorer och metoder i undervisningen som påverkar läslusten i lågstadieklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Rausgård; Tilda Bärg; Tilda Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Reading for pleasure; reading motivation; primary school students; interactive reading; encouraging reading activities; Läslust; läsmotivation; lågstadieelever; klassrumsmiljö; interaktiv läsning; läsfrämjande aktiviteter;

    Sammanfattning : Undersökningar har visat på ett minskat läsintresse bland barn och unga de senaste åren, samtidigt som samhället kräver en utvecklad läsförmåga. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar lågstadieelevers läslust och vilka effekterna är av de metoder som används för att väcka elevers läslust i klassrummet. LÄS MER

  4. 24. Förväntningar kontra verklighet: Svenska skolbiblioteks förutsättningar att bli bäst i världen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Lina Olsson; [2023]
    Nyckelord :Library and information studies; ALM; school library; school librarian; conditions for school libraries; Carol Bacchi; WPR; reading promotion; award; bibliotek- och informationsvetenskap; ABM; skolbibliotek; skolbibliotekarie; skolbibliotekens förutsättningar; läsfrämjande; utmärkelser; “Skolbibliotek i världsklass”; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Expectations of and prerequisites for Swedish school libraries is the subject of this master’s thesis. The purpose of the thesis is to gain insights into what a school library is expected to be and what is required to achieve it. LÄS MER

  5. 25. På vilka sätt erbjuder gymnasiebibliotekarie pedagogiska resurser? : En studie utifrån ett sociokulturellt perspektiv om gymnasiebibliotekariens roll i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lilly Debby; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska resurser; sociokulturellt perspektiv; gymnasiebibliotekarie; lärare; gymnasieelever; undervisning; informationssökning; källkritik; läsfrämjande; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to explore experiences of the secondary school librarians' use of educational resources in their teaching and how educational resources can be applied in school libraries. In addition to recognize the challenges school libraries face with educational resources. LÄS MER