Sökning: "läshörna"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet läshörna.

  1. 1. Förskolebibliotek eller läshörna? En kvalitativ studie baserad på hur sju kommuner i Region Skåne arbetar med läs- och språkfrämjande verksamhet i förskolan.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Amelie Landgren; [2021]
    Nyckelord :preschool library; reading promotion; language promotion; reading and language promotion activities; preschool; public library; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : My thesis is about how to define the concept of the preschool library and in what way it differs from other reading promotion and language development activities in preschool. Furthermore, I investigate how the preschool could work with preschool libraries as a long-term and permanent solution in the reading promotion and language development assignment in preschool. LÄS MER

  2. 2. Förhållningssätt som används för att höja elevers läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Nathalie Solin; Iza-Linn Granlund; [2020]
    Nyckelord :Förhållningssätt; läsmotivation; vårdnadshavare; lärare och grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga vilka stöttande förhållningssätt som vårdnadshavare och lärare har för att öka läsmotivationen hos elever i årskurs 1–6. Genom två webbenkäter har data samlats in. Resultatet av enkätundersökningen visar att nästan alla vårdnadshavare tycker att det är viktigt att läsa. LÄS MER

  3. 3. I sagans värld : - Genuspedagogiska utmaningar i förskolans läshörna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rebecca Hauguth; Emilia Rova; [2018]
    Nyckelord :Genus; Kön; Litteraturläsning; Normkritik; Normkreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att normkritiskt granska litteraturläsning i förskolan, samt det litterära materialet, ur ett genusperspektiv. Studien belyser, med hjälp av ett poststrukturellt perspektiv, vilka möjligheter till normkritik och normkreativitet som förekommer i högläsningsaktiviteter på förskolan, genom att analysera diskursen i såväl litteratur som pedagogens bemötande och förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. Möjligheten att erövra berättelsen : En kvalitativ studie om läsmiljöers påverkan på barns läsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Johanna Persson; Lisa Jakobsson; [2017]
    Nyckelord :barnbokens historia; fysisk innemiljö; förskola; litteraturförskola; läsmiljö; temaarbete; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om hur fysiska läsmiljöer i förskolan kan utformas samt hur böcker används i verksamheten för att stimulera barns upplevelse av läsning. Med utgångspunkt i våra tidigare erfarenheter blev vi nyfikna på att se hur läsmiljöer kan utformas. LÄS MER

  5. 5. Min magiska värld

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lena Melin; [2015]
    Nyckelord :Textile installation; knitted structures; library interior; pattern; storytelling interior; textil installation; stickat; läshörna; bibliotek; stickade strukturer; mönster; biblioteksinredning för barn; mönsterformgivning;

    Sammanfattning : ”Min magiska värld” är en textil installation avsedd att fungera som en sagohörna i ett bibliotek för barn i förskoleåldern. Med utgångspunkt i 3 mönster skapas en fantasivärld som möter barn på bibliotek. Mönstrade ylletyger har tillverkats för att sedan filtas och placeras i rummet. LÄS MER