Sökning: "läsinlärning historia"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läsinlärning historia.

  1. 1. Samma historia med olika ord : En undersökning av ett nivåanpassat läsinlärningsläromedel för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jennica Lindström; Matilda Olsson; [2016]
    Nyckelord :Learning to read; level adjustment; teaching material; reader; linguistic adaptation; motivation; curriculum; Läsinlärning; nivåanpassning; läromedel; läsebok; språklig anpassning; motivation; läroplan;

    Sammanfattning : This study examines a reader used in grade 1, Den magiska kulan, which is a part of the ABC-klubben series of teaching material. It is level-based, available in three different levels of difficulty, and one and the same class is supposed to share the same reading experience but be able to read the story at the level that each individual pupil has reached. LÄS MER

  2. 2. 1970-talets läseböcker i svenska för lågstadiet - speglingar  av samhället?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sonja Fundelius; [2011]
    Nyckelord :1970-talet; läseböcker; lågstadiet; Lgr69; jämställdhet; invandrare; samhällsförändringar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker genom analys innehållet i ett urval av samtida läseböcker i svenska för lågstadiet. Studiens syfte är att undersöka om, och i så fall på vilket sätt de förändringar som skedde i det svenska samhället under 1970-talet förmedlades. LÄS MER

  3. 3. Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anders Hallström; [2007]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförmåga; läsinlärning; lässvårig;

    Sammanfattning : Som lärarstudenter vid Göteborgs universitet har vi, Anders Hallström och Roya Tamaddon,utvecklat ett ökat intresse för elevers läsförståelse. Anders har läst historia och engelska förgrundskolans senare åldrar. LÄS MER

  4. 4. Krumelurernas språk. : En kvantitativ studie av döva elevers läs- och skrivinlärning ur ett pedagogperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Maria Hageström; [2006]
    Nyckelord :Döva; läsinlärning; skrivinlärning; kvalitativa intervjuer; pedagoger; svenska; undervisning för döva.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som, ur ett pedagogperspektiv, belyser döva elevers läs- och skrivinlärning. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: Hur lär sig döva barn att läsa och skriva? & Hur går man som pedagog till väga för att undervisa döva barn i läs- och skrivinlärning? Studiens litteraturgenomgång tar upp definitioner, döva och teckenspråkets historia samt läroplanernas och kursplanernas mål för de döva eleverna. LÄS MER