Sökning: "läsinlärning hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden läsinlärning hos barn.

  1. 1. Lärares syn på hur en god läsundervisning etableras. : En kvalitativ studie om lärares kunskap & metoder för att lära barn i förskoleklass och årskurs 1 att läsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlbom; [2023]
    Nyckelord :Learning to read. Reading instructions; reading learning methods; synthetic methods; analytical methods; Läsinlärning; läsundervisning; läsinlärningsmetoder; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa är en väsentlig del i dagens skola och samhälle. Därför läggs mycket fokus på just läsundervisning i de tidiga åren. Lärares kunskap och didaktik har stor betydelse för att främja elevernas läsinlärning. LÄS MER

  2. 2. Läsa med djur – effekt på läsmotivation hos barn: En single subject design-studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Evindar Akdogan; Julia Binzen; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; children’s reading motivation; reading difficulties; neuropsychiatric diagnoses; animal-assisted reading intervention; interviews; observations; single subject design; högläsning; barns läsmotivation; lässvårigheter; neuropsykiatriska diagnoser; djurassisterad läsintervention; intervjuer; observationer; single subject design;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning som handlar om barns läsinlärning, men inte om barns egen högläsning. Syftet med den här studien var att se om högläsning för ett djur kunde öka motivationen för läsning hos barn med lässvårigheter. LÄS MER

  3. 3. VERSALER och gemener : Varför ska vi lära våra elever att SKRIKA?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda-Marie Blom; [2021]
    Nyckelord :Versaler; gemener; läsinlärning; skrivinlärning; förskola; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur inställningen till användandet av versaler och gemener ser ut hos pedagoger i förskoleklass, förskoleklass och grundskolans 1–3 (lågstadiet). Den har även undersökt hur pedagogerna själva lärde sig skriva samt hur de lärt sina eventuella barn att skriva. LÄS MER

  4. 4. Solidaritet i bilderböcker för barn : Hur text och bild förmedlar solidaritet mellan karaktärer i berättelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Bladh; Anna Runesson; [2021]
    Nyckelord :solidaritet; bilderböcker; ikonotext; värdegrund;

    Sammanfattning : Fokus i föreliggande examensarbete är solidaritet och hur den kan uttryckas mellan karaktärer i bilderböcker för barn. I förskolans verksamhet är det vanligt förekommande med bilderböcker och de anses viktiga för tidig litteracitet, språkutveckling och framtida läsinlärning (Druker 2018, s.2; Björklund 2008, ss.221 - 224). LÄS MER

  5. 5. Fonomix, en multisensorisk läsinlärningsmetod : En undersökning om hur några lärare ser på användandet av Fonomix i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marlene Axelsson; [2020]
    Nyckelord :multi-sensory; phonological training; reading training; pre-school class; Fonomix-method; Läsinlärning; ljudning; multisensorisk; fonologisk medvetenhet; Fonomix- Munmetoden;

    Sammanfattning : The aim of this study is two-fold, firstly to ascertain whether teachers consider that the Fonomix method (a Swedish phonological training programme with articulation) contributes to an improved pupil learning and, secondly, whether pupils who have been taught using the Fonomix method find decoding easier in their first year at school. The study’s methodology consists of qualitative interviews with teachers who have experience of the Fonomix method. LÄS MER